دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رستم، تولدی دیگر (The Rebirth of Rostam)؛ اولین فیلم سه بعدی انیمیشن به زبان فارسی توسط یک کارگردان ایرانی در انگلستان ساخته شد.

 این فیلم بر اساس داستان حماسی رستم و سهراب و برگرفته از شاهنامه فردوسی است و سعی در معرفی فرهنگ متعالی ایران در بین نوجوانان و نسل جدید دارد. "رستم، تولدی دیگر" تنها فیلم انیمیشن سه بعدی است که در اولین دوره مراسم اعطای جایزه اکتبر سال 2006 در بوداپست مجارستان شایسته دریافت جایزه «شیر بالدار طلایی» شناخته شد.


کارگردان ایرانی این اثر فرهنگی، سعید قهاری است که در سالهای نوجوانی به اروپا سفر کرد و در نهایت به منظور ادامه تحصیل در رشته کامپیوتر در انگلستان اقامت گزید.

سعید قهاری دربارة هدف از ساخت این فیلم می گوید: «وقتی به نسل ایرانی که خارج از ایران زندگی کرده و بزرگ شده‌اند، نگاه می‌کنم، جوان‌هایی را می‌بینم که حتی نمی‌توانند فارسی بخوانند یا بنویسند؛ چه برسد به اینکه بتوانند کتاب‌های شاهنامه فردوسی و مثنوی معنوی اثر مولوی را بخوانند و درک کنند. بنابراین بهترین حالتی که می‌توانستم این فرهنگ را به این افراد نشان بدهم، در قالب سرگرمی بود. همیشه اعتقاد دارم در فرهنگی که ما داریم، رستم‌ها و آرش‌ها هستند؛ و دیگر نیازی به سوپرمن و بتمن نداریم. قهرمانان فرهنگ ما باید همیشه در یادها باقی بمانند و الگوی ما باشند.»

ساخت این فیلم 50 دقیقه‌ای حدود 3 سال بطول انجامیده و بیش از 160 نفر هنرمند و متخصص کامپیوتر در ساخت آن همکاری کرده‌اند. در طراحی این فیلم تلاش شده است با بازسازی و بازنمایی نماهای آثار باستانی ایران گامی در جهت زنده کردن تاریخ ایران برداشته شود. بطور مثال، «کاخ کیکاوس» در این  انیمیشن براساس «پرسپولیس» و «دژ سفید» براساس «ارگ بم» طراحی شده است.
سناریوی این اثر اقتباسی از شاهنامه است که برای انطباق آن با قالب نمایشی سینمایی تغییراتی در جزئیات داستان اصلی اعمال شده است. سعید قهاری در این مورد می گوید: «هر داستان سرا، داستان را به سبک و سلیقه خودش تعبیر و تعریف می کند. ما هم در به تصویر کشیدن این اثر، داستان را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که علاوه بر تطبیق با شرایط زمانی، ببینندگان را نیز به وجد آورد.»
هر اثر هنری علاوه بر زیبایی، حامل پیامی برای مخاطبان خود است. سعید قهاری در باره پیام فیلم این گونه می گوید: «رستم، تولدی دیگر؛ حاوی دو پیام است. پیام اول این فیلم شناخت خدا و شناخت خود است".

وی با اشاره به سابقه آشنایی اش با ورزش‌های رزمی در ایران به اهمیت شناخت خود، به عنوان مقدمه‌ای برای شناخت خداوند، و شناخت باری تعالی، به عنوان غایت قصوای تربیت در فرهنگ ایرانی، تاکید می‌کند و می‌افزاید: "انسان شناسی در فرهنگ ما جایگاه والایی دارد. وقتی انسان شروع به شناخت خویش می‌کند، در واقع شروع به شناخت خدا کرده است. شناخت خویش ریشه در فرهنگ سرزمینی دارد که خود را متعلق به آنجا می‌دانیم. پیام دوم این اثر از نظر قهاری "عشق به خاک و وطن است. هر چند که کیلومترها از وطن خود فاصله داریم، اما عشق آن همیشه در وجود ما هست. ما همه ریشه در خاک وطن داریم.»
در تهیه این اثر فرهنگی، افراد هنرمند و ادبی همچون محمود ابراهیمی نژاد و مهران قهاری در تهیه صحنه‌های هنری و بانو مهین قهاری (مادر کارگردان) در بخش تدوین داستان براساس شاهنامه همکاری کرده‌اند.
خالی از لطف نیست اگر بدانیم که سعید قهاری فرزند استاد گرانقدر «علی قهاری کرمانی»، مجسمه ساز معروف ایرانی است. از مجسمه های معروف استاد قهاری، می‌توان به مجسمه رازی واقع در میدان رازی (گمرک سابق) در تهران اشاره کرد.

برای اطلاع و آشنایی بیشتر با این فیلم می‌توانید به نشانی زیر مراجعه کنید:

www.rostamfilm.com

کد خبر 31124

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز