سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

موضوع فرسوده بودن بیمارستان‌های کشور، موضوع امروز و دیروز نیست و ریشه‌ای طولانی دارد و یکی از دغدغه‌های جدی مردم است.

بیمارستان فرسوده

 وزراي مختلف آمدند و رفتند اما اين معضل همچنان باقي است. وزير بهداشت هم روز گذشته در همايش نكوداشت مجريان برتر برنامه ارتقاي كيفيت خدمات اعلام كرد كه 50درصد تخت‌هاي بيمارستاني فرسوده‌اند و اين آمار نشان مي‌دهد كه نگراني‌هاي جدي در اين زمينه وجود دارد.

وزير بهداشت البته چند روز قبل هم اعلام كرد ه بود كه وضع كشور از نظر تعداد تخت‌هاي بيمارستاني خوب نيست وحداقل به نسبت كشورهاي همسايه ايران حدود 70هزار تخت بيمارستان دركشور كمبود داريم و با شرايط موجود بايد همزمان درمجموع 120هزار تخت جديد به بيمارستان دولتي كشور اضافه شود تا شرايط استاندارد وحداقل فراهم شود.اگر شرايط موجود مطابق آهنگي كه درگذشته وجود داشت ادامه يابد، هرساله بايد 2هزار تخت در بيمارستان‌هاي كشور ايجاد شود كه با شرايط موجود بايد يك دوره حدود 40تا 50ساله سپري شود تا تخت‌هاي بيمارستاني كشور نوسازي واضافه شود.

وي در عين حال گفت: رضايت از بحث هتلينگ نسبي است. ما در گذشته در نقاط گرمسير كشور مانند اهواز، بوشهر و هرمزگان در فصل گرما، خنك‌كننده نداشتيم و در فصل سرما هم گرم‌كننده نداشتيم. در حال حاضر 30هزار تخت كه مربوط به 50سال قبل بودند، عوض شده و در مقايسه با 2سال قبل، از وضعيت هتلينگ راضي هستيم، اما با چيزي كه انتظار داريم هنوز فاصله داريم.

وزير بهداشت درباره جذب توريسم پزشكي در بيمارستان‌هاي دولتي گفت: ما اول بايد مردم خودمان را احترام كنيم و كار مردم خودمان را راه بيندازيم. جذب توريسم بماند براي بعد. البته خوب است كه بخش خصوصي در اين زمينه فعال شود و سازمان ميراث گردشگري تسهيلاتي را بدهد، چراكه ما نيروي متخصص و فوق تخصص بسيار توانمند و تجهيزات خوبي داريم، اما در بيمارستان‌هاي دولتي بايد ابتدا كار مردم خودمان را راه بيندازيم.

روز گذشته اما معاون درمان وزير بهداشت در همين همايش اعلام كرد كه 67درصد بيمارستان‌ها ي كشور و بسياري از تخت‌هاي بيمارستاني فرسوده هستند. آقاجاني با اشاره به ارتقاي كيفيت خدمات هتلينگ ۵۷۰ بيمارستان در كشور، گفت: اكنون 97هزار تختخواب بيمارستاني فعال داريم كه بسياري از آنها فرسوده هستند، همچنين 67درصد بيمارستان‌ها فرسوده هستند. البته با تلاش معاونين توسعه و درمان بيمارستان‌ها توانستيم طرح ارتقاي كيفيت خدمات هتلينگ را كه پيش‌بيني مي‌شد طي 25سال انجام شود ظرف 16‌ماه انجام دهيم.

معاون درمان وزير بهداشت تصريح كرد: هيچ‌يك از بخش‌هاي بيمارستاني طي ارتقاي كيفيت خدمات هتلينگ تعطيل نشد و 2ميليون مترمربع فضاي بيمارستاني بازسازي شد كه بزرگ‌ترين پروژه بازسازي دولتي بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي است.

وي با اشاره به اينكه در شاخص پرستاري در بيمارستان‌ها عقب هستيم، اظهارداشت: با توجه به محدوديت‌هاي دولت براي تأمين نيروي انساني، به‌نظر مي‌رسد اين موضوع مشكل باشد، اكنون پرستاران زحمات زيادي را متقبل مي‌شوند و بخشي از خدمات پرستاري را نيز همراهان بيمار انجام مي‌دهند. وي خاطرنشان كرد: يكي از چيزهايي كه بيمارستان‌هاي دولتي را در اين خصوص عقب انداخته بود كيفيت خدمات هتلينگ مراكز درماني بود كه البته بايد گفت خدمات هتلينگ به فضاي فيزيكي و نيروي انساني ختم نمي‌شود و فرايندهاي تغذيه و بهداشت هم بايد درنظر گرفته شود.

او در عين حال از نوسازي بيمارستان‌هاي كشور هم خبر مي‌دهد و مي‌گويد : بيمارستان‌هاي كشور با اعتبار بيش از 1500ميليارد تومان نوسازي مي‌شوند و20هزار تخت بيمارستاني جديد به مجموعه بيمارستان‌هاي دولتي اضافه مي‌شود. به گفته آقاجاني، نوسازي بيمارستان‌هاي كشور در حالي انجام مي‌شود كه اين بيمارستان‌ها خدمات رساني به مردم را ادامه مي‌دهند و در واقع مانند تعمير يك قطار در حال حركت است. با اجراي طرح ارتقاي خدمات هتلينگ بيمارستان‌هاي دولتي، 20هزار تخت جديد ايجاد مي‌شود و علاوه بر آن 7500برانكارد، 12هزار يخچال و تلويزيون و اقلام مورد نياز بيماران خريداري شده است. او مي‌گويد: البته 80درصد نوسازي بيمارستان‌ها انجام شده اما مشكلي كه هنوز باقي مانده، نوسازي تاسيسات زيربنايي بيمارستان‌هاست كه به‌عنوان يك كار زيربنايي به اعتبارات زيادي نياز دارد. علاوه بر اعتبار 740ميليارد توماني براي نوسازي بيمارستان‌ها، 700ميليارد تومان ديگر نيز براي خريد تجهيزات سرمايه‌اي مانند دستگاه‌هاي سونوگرافي، مانيتورينگ، اتاق عمل و بيهوشي اختصاص يافته و در مجموع يكهزار و 440ميليارد تومان براي اجراي اين طرح هزينه شده كه حاصل آن افزايش رضايتمندي مردم از بيمارستان‌هاي دولتي به 85درصد است.در عين حال، معاون فني معاونت درمان وزارت بهداشت هم از تخصيص مبلغي براي آغاز تعميرات اتاق‌هاي عمل، تاسيسات و تكميل اورژانس‌ها به بيمارستان‌ها خبر داد.

کد خبر 311014

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha