همشهری آنلاین: سازمان اسناد وکتابخانه ملی 50 هزار برگ سند دوره مشروطیت را پردازش کرده و به زودی به ایران انتقال خواهد داد.

به گزارش همشهری آنلاین از سایت کتابخانه ملی اسناد تاریخی موجود در آرشیو ملی بریتانیا مربوط به قرون 19 و20 و دوره مشروطیت ایران است که به زودی انتقال می‌یابد.

دکتر مجید تفرشی محقق و پژوهشگر تاریخ و مدیر پروژه انتقال دیجیتالی این اسناد به ایران در مراسمی که 18 شهریور، و در محل گنجینه اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، مجموع اسناد مربوط به ایران در آرشیو ملی انگلستان را حدود 3 میلیون و 500 هزار برگ دانست و افزود : از این تعداد سند در مرحله اول 50 هزار برگ که مربوط به دوره مشروطیت و سالهای 1905 تا 1908 است  جمع آوری و توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی پردازش شده و به کشور منتقل خواهد شد.

دکتر تفرشی ضمن تاکید بر اهمیت تاریخی این اسناد افزود: این اسناد که به زبان انگلیسی است، شامل گزارش سفرا و دبیران سفارتخانه های انگلستان، مکاتبات دیپلماتهای انگلیسی با شخصیتهای نظامی، فرهنگی و مذهبی ایران، گزارش های تحقیقی گزارش نویسان محلی برای انگلیسی ها، وضع آب و هوا، تجارت، مهاجرت‌ها و حتی هزینه‌های زندگی ایرانیان است که هم اکنون در مرکز آرشیو ملی انگلستان قرار دارد.

مدیر پروژه انتقال دیجیتالی این اسناد در مورد نحوه انتقال این اسناد به ایران گفت: از آنجا که عکس برداری از اسناد در آرشیو ملی انگلستان بلامانع است با تشکیل یک تیم حرفه‌ای 9 نفره شامل عکاسان و مورخان به جمع آوری دیجیتالی این اسناد پرداخته‌ایم.

دکتر رضایی شریف آبادی معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های دکتر تفرشی تاکید کرد: جمع آوری منابع تاریخی راجع به ایران یکی از وظایف اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی است و ما برای جمع آوری دیگر اسناد مرتبط با ایران که در آرشیو های کشورهای مختلف موجود است برنامه ریزی کرده ایم.

وی در پایان ضمن امیدواری برای تسریع آماده سازی این اسناد افزود: با تحویل نرم افزار آرشیو ملی، دسترسی به آرشیو ملی آسانتر و هدف اصلی این سازمان محقق می‌شود.

کد خبر 31094

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز