یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک نوجوان اهل ماساچوست می‌گوید، ساعت مچی اپل‌اش با هشدار دادن به او که سرعت ضربان قلبش بالاتر از حد طبیعی است، به تشخیص یک بیماری تهدیدکننده حیات در او کمک کرد و به این ترتیب باعث نجات جانش شد.

apple watch

به نوشته لايوساينس کارشناسان می‌گویند، این گجت يا ابزارك و وسائل مشابه- بالقوه می‌توانند تغییراتی در سرعت ضربان قلب را شناسایی کنند که ممکن است نشانه‌ای از مشکلات پزشكي اشند.

پول هول، که دانش‌آموز سال‌های بالای دبیرستان است، گفت پس از دو ساعت تمرین فوتبال در همان روز احساس کمردرد کرده بود، اما به آن اهمیت چندانی نداده بود. اما بعد متوجه شده بود که ساعت مچي اپل‌‌اش نشان می‌دهد که سرعت ضربان قلب او به ۱۴۵ تپش در دقیقه یعنی دو برابر حد طبیعی رسیده است. گرچه او در ابتدا فکر کرده بود که ساعتش خراب شده است، اما موضوع را به مربی ورزشی‌اش خبر داد و پزشكان پس از معاینه او را به بخش اورژانس فرستادند.

بعداً تشخیص رابدومیولیز در این نوجوان داده شد، عارضه‌ای که در آن عضلات پس از فعالیت شدید یا وارد آمدن ضربه پروتئینی به نام ميوگلوبين را آزاد می‌کنند که به کلیه‌ها و سایر اندام‌ها آسیب رساند، و درعین‌حال می‌تواند باعث تپش سریع قلب شود. هول دچار آسیب به کلیه‌ها، قلب و کبد شده بود.

هول گفت: «پزشکان به من گفتند اگر چیزی دراین‌باره نگفته بودم و به تمرین در روز بعد ادامه دادم، در معرض خطر مرگ قرار داشتم.»

ساعت مچی اپل یک وسیله پزشکی نیست و نمی‌تواند برای تشخیص بیماری‌های قلبی به کار رود، اما به گفته دکتر آلن تایلر، متخصص قلب و استاد پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه جرج واشنگتن ازآنجایی‌که این وسیله سرعت ضربان قلب را نشان می‌دهد، می‌تواند به‌طور بالقوه به افراد درباره یک مشکل قلبی هشدار دهد.

او گفت:‌«ضربان قلب به شما درباره میزان استرسی که بدن شما تحمل می‌کند، پیام می‌دهد. این استرس می‌تواند به علت ورزش، استرس روانی یا بیماری باشد.

به گفته تایلر، میزان بالای ضربان قلب می‌تواند نشانه‌ای از عوارض بسیار باشد، اما نمی‌توان به‌تنهایی آن را برای تشخیص بیماری به کار برد. تایلر گفت: «در برخی از بیماری‌ها، اگر بیماران دریابند که سرعت ضربان قلبشان بیشتر شده است، این علامت ممکن است به آن‌ها هشدار دهد که چیزی درست‌کار نمی‌کند.»

کد خبر 310733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha