همشهری آنلاین: هنگامی‌که پزشکان آنتی‌بیوتیک‌های غیرضروری را برای کودکان تجویز می‌کنند، اغلب به فشار والدین دراین‌باره اشاره می‌کنند، اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که ممکن است مقصر این وضعیت والدین کودکان بیمار نباشند- و درواقع بسیار از والدین درباره دادن دارو به کودکان محتاط هستند.

به گزارش لايوساينس پژوهشگران در این بررسی با بیش از 100 پدر و مادر در پنسیلوانیای آمریکا مصاحبه کردند که کودکانش برای علائم عفونت تنفسی مانند سرفه یا سرماخوردگی به نزد دکتر برده بودند. پژوهشگران پیش از اینکه والدین به ملاقات دکتر بروند، از آنان درباره نظرشان درباره آنتی‌بیوتیک‌ها و اینکه آیا قصد دارند تقاضای تجویز این داروها را بکنند،‌ سؤال کرده بودند. این والدین میزان‌های تحصیلات و پس‌زمینه‌های نژادی گوناگونی داشتند.

یافته‌ها نشان داد که هیچ‌کدام از این والدین تصمیم ندارند که هنگام ویزیت از دکتر بخواهند برای کودکشان آنتی‌بیوتیک تجویز کند.

برعکس، این بررسی نشان داد، اغلب والدین می‌خواهند بدانند چه عاملی باعث بیماری کودکشان شده است و به توصیه دکتر برای درمان اعتماد دارند و برخی از آنان نسبت به مصرف دارو اکراه داشتند و دارو را «شری ناگزیر» می‌خواندند.

جولیا شیمتساک، یکی از نویسندگان این مطالعه و دستیار پژوهشی در بیمارستان کودکان در فیلادلفیا که محقق جامعه‌شناسی پزشکی است، گفت، از این نتایج شگفت‌زده شده بود. او گفت: «این محتاط بودن همگانی والدین درباره آنتی‌بیوتیک واقعاً ما را غافلگیر کرد.»

شیمتساک و همکارانش در یک بررسی پیشین از متخصصان کودکان درباره علت تجویز گاه‌گاهی آنتی‌بیوتیک در موارد غیرضروری - مثلاً هنگامی‌که عفونت کودک ویروسی است و آنتی‌بیوتیک بر آن اثری ندارد- سؤال کرده بودند. اغلب پزشکان به درخواست والدین برای این داروها اشاره کرده بودند.

اما به گفته شیمتساک یافته‌های جدید نشان می‌دهد، درواقع والدین ممکن است متحد پزشکان در تلاش برای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در موارد ضروری باشند. او افزود: «ممکن است تلاش زیادی برای همراه کردن والدین با پزشکان برای مصرف عاقلانه آنتی‌بیوتیک لازم نباشد.»

مصرف بیش‌ازحد آنتی‌بیوتیک مشکل‌آفرین است، زیرا در طول زمان باعث برانگیختن تکامل سویه‌های از باکتری‌ها می‌شود که به داروها مقاوم‌اند.

روشن نیست که چرا پزشکان می‌گویند برای تجویز آنتی‌بیوتیک از طرف والدین تحت‌فشار هستند، درحالی‌که به نظر می‌رسد والدین درباره مصرف این دارو محتاط هستند.

البته پزشکان اغلب فقط زمان کوتاهی در هر بار ویزیت بیمارانشان در اختیار دارند و این فشار زمانی ممکن است در سوءبرداشت آنان از نظرات والدین دخیل باشد.

 شیمتساک گفت:‌«هنگامی شتاب‌زده و تحت‌فشار هستید، ممکن است به نتیجه‌گیری‌هایی درباره اشخاص برسید که در هنگام صرف زمان بیشتر هیچ‌گاه به آن‌ها نمی‌رسیدید.»

شیمتساک یادآور شد که اغلب والدین «خواستار اطمینان‌بخشی دراین‌باره هستند که کودکانشان بیماری وخیمی ندارند یا علائمی که دچارشان هستند بهبود خواهد یافت.»

شیمتساک گفت، فراهم کردن مجموعه ابزاری از کلمات یا عبارات برای پزشکان برای اطمینان‌بخشی به والدین ممکن است راهی برای کاهش مصرف غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها باشد.

شیمتساک این بررسی را در هفته بيماري‌هاي عفوني 2015 (IDWeek 2015)، گردهمایی چندین سازمان متمرکز بر بیماری‌های عفونی، ارائه کرد.

کد خبر 310600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha