دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید گوآتمالا روز یکشنبه 9 سپتامبر انجام گرفت.

به گزارش بی بی سی، در مجموع، ۱۴ کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری این دوره شرکت کرده اند. آنها برای پیروزی در دور اول مبارزات به دست کم ۵۰ درصد آرأی واجدین شرایط که تعدادشان حدود شش میلیون نفر تخمین زده شده است، نیاز دارند.

اما کمتر کسی انتظار دارد کاندیدایی بتواند از مرز ۵۰ درصد عبور و به پیروزی قاطع دست یابد و بیشتر کارشناسان پیش بینی کرده‌اند، مبارزات انتخاباتی گواتمالا به دور دوم کشیده شود.

دو کاندیدای اصلی ریاست جمهوری گواتمالا، آلوارو کلوم-بازرگانی از جناح چپ میانه- و نیز آتو پرس-یک ژنرال بازنشسته ارتش از جناح محافظه کار- هستند.

هر دو سیاستمدار تاکید دارند که در صورت پیروزی با دو مشکل عمده گواتمالا یعنی فقر و جرائم سازمان یافته، مبارزه خواهند کرد.ریگوبرتا منچو، فعال اجتماعی در امور بومیان گواتمالا و برنده جایزه نوبل، از کاندیداهای ریاست جمهوری است. اما گفته می شود وی از شانس زیادی برای پیروزی برخوردار نیست.

جنگ داخلی سی ساله در گواتمالا رسما در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید که بر اثر آن  دست کم ۲۵۰ هزار نفر کشته یا  ناپدید شدند.تحقیقات نشان می دهد بیش از ۹۰ درصد جنایات انجام گرفته در زمان جنگ داخلی توسط نیروهای امنیتی دولتی انجام شده است.

اما تعداد کمی از مقام امنیتی در این کشور تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شده اند.

گواتمالا با دارا بودن تعداد زیادی باند تبهکار شاهد حوادث خشونت بار زیادی بوده است.

کارشناسان می گویند، شبه نظامیانی و گروه های مسلح درگیر در جنگ داخلی گواتمالا، به طور جدی سلاح های خود را کنار نگذاشته اند و به شکل گروه های تبهکار فعالیت می کنند.

از ماه مه سال میلادی جاری، بیش از ۵۰ نفر از سیاستمداران، فعالان سیاسی و بستگان آنها به قتل رسیده اند.خشونت های انتخاباتی گواتمالا به این گروه های تبهکار و نیز باندهای قاچاق مواد مخدری که می خواهند رأی مردم را تحت تاثیر قرار بدهند، نسبت داده شده است.

کد خبر 31058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز