سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: استانداردهای گهواره یا تخت نوزاد در حال تغییر بوده است و والدین همیشه باید مراقب باشند تا گهواره‌ای که برای فرزندشان استفاده می‌کند، روزآمد و ایمن باشد.

crib

این نکات را برای انتخاب و خرید و گهواره و سایر وسایل خواب نوزاد در نظر داشته باشید:

- در صورت امکان، گهواره جدیدی را بخرید که استانداردهای ایمنی کنونی تطبیق داشته باشد.

- گهواره‌های با دیواره جانبی متحرک (drop-side crib) ایمن شمرده نمی‌شوند و فروش و تولیدشان از سال 2011 در آمریکا ممنوع شده است، چراکه ممکن است نوزاد در میان آن گیر کند.

- اگر گهواره‌ای که دارید دارای دیواره جانبی متحرک است، با تولیدکننده تماس بگیرید تا آن را با اضافه کردن وسیله‌ای آن را بی‌حرکت کند.

- فاصله میله‌های گهواره نباید بیش از 7.3 سانتی‌متر بیشتر باشد.

-  رأس نرده گهواره باید دست‌کم 66 سانتی‌متری با سطح تشک فاصله داشته باشد. با افزایش قند نوزاد، تشک را به‌طور دوره‌ای پایین آورید.

- تخته سری و تخته پایی تخت باید محکم باشند، و کنده‌کاری تزئینی نداشته باشد. قطعه‌های سری میله‌های چهارگوشه تخت نیز بردارید، چراکه می‌توانند باعث جراحت نوزاد یا پاره شدن لباس او شوند.

- ممکن است به نظر رسد که بالشتک‌های ضربه‌گیر برای محافظت از نوزادان ضربه‌ها مفید باشند، اما درواقع نباید از آن‌ها در گهواره‌ها استفاده کرد. شواهد درباره اینکه این بالشتک‌ها از آسیب جدی جلوگیری می‌کنند، وجود ندارد و از طرف دیگر آن‌ها نوزاد را در معرض خطر خفه شدن یا گیر افتادن قرار می‌دهند. همچنین نوزاد ممکن است از آن‌ها برای بالا رفتن از گهواره استفاده کند.

-  اسباب‌بازی‌ها بزرگ و حیوانات پرشده را درون گهواره نگذارید، چون نوزاد ممکن است نوزاد با گذاشتن آنها زیر پایش از گهواره بیرون بیاید. بالش‌ها، رواندازهای حجیم و لحاف‌های سنگین را در گهواره به کار نبرید، نوزاد ممکن است زیر آن‌ها خفه شود.

- گهواره را دور از پنجره نگهدارید؛ زیرا تابش مستقیم نور آفتاب و دودهای بیرونی ممکن است باعث ناراحتی نوزاد شوند. قرار دادن گهواره به مدت بسیار طولانی در کنار رادیاتور شوفا‍ژ می‌تواند باعث گرم شدن ناراحت‌کننده گهواره شود. همچنین مراقب باشید هیچ نخ یا رشته‌ای پرده یا کرکره‌ها روی گهواره نیفتاده باشد، زیرا ممکن است به دور گردن نوزاد بپیچند.

-  هنگامی‌که قد کودک به بالای 90 سانتی‌متر رسید،‌ باید او را از گهواره خارج کنید و روی تخت بخوابانید. اگر نگران افتادن کودک از روی تخت هستید، شاید در ابتدا بهتر باشد تشک را روی زمین بگذارید و کودک را روی آن بخوابانید.

- تشک باید بسیار سفت باشد و نباید زیر وزن بدن نوزاد جا بیندازد. تشک باید به‌طور کامل اندازه تخت باشد و فضایی میان آن و دیواره‌های گهواره وجود نداشته باشد. کودک را روی کاناپه، صندلی،‌ تختخواب‌های آْبی، پوست گوسفند، بالش و یا سایر سطوح نرم نخوابانید.

پتوهای ضخیم، لحاف نرم،‌ بالشتک‌های ضربه‌گیر، بالش و اسباب‌بازی‌های نرم پرشده بزرگ نیز نباید در گهواره کودک وجود داشته باشند، زیرا ممکن است نوزاد درصورتی‌که زیر این اقلام حجیم گیر بیفتد یا صورتش روی بالش فشرده شود، به‌راحتی خفه شد.

- نیازی به گذاشتن اقلام حمایتی مانند پتوی لوله شده یا وسایل تجاری در گهواره به‌منظور نگه‌داشتن نوزاد بر روی پشتش نیست. این اقلام زحمت آفرین، فقط باعث تنگ شدن فضای گهواره می‌شوند و ممکن است برای نوزاد خطرناک باشند.

HealthyChildren 

کد خبر 310284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha