دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تالاب زریبار در استان کردستان هر سال شاهد حضور هزاران پرنده مهاجر در زیستگاه‌هایش است.

مشاهده پرنده کمیاب در تالاب زریبار

به گزارش ایسنا، امسال با توجه به تغییرات اقلیمی انجام شده پرندگان مهاجر زودتر مهاجرت خود را آغاز کرده و خود را به زریبار رسانده‌اند.

بر اساس این گزارش، تالاب زریبار واقع در شهرستان مریوان، یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان مهاجر است و سالانه بالغ بر 100 گونه پرنده از این تالاب به‌عنوان زیستگاه موقت برای گذران زمستان خود استفاده می‌کنند.

تیم پرنده‌نگری زریبار از انجمن زیست‌محیطی سبز چیای مریوان که به‌صورت تخصصی در حال رصد و ثبت این پرندگان است، در طول سال و به ویژه فصل پاییز و زمستان رصد پرندگان تالاب را به شکل گروهی و در مناطق مختلف تالاب و زیستگاه‌های اطراف آن انجام می‌دهد.

یکی از اعضای تیم پرنده‌نگری زریبار گفت: در ادامه مشاهدات تیم پرنده‌نگری انجمن سبز چیا در روز 19 مهرماه در منطقه شروان (شمال غربی تالاب زریبار) برای نخستین بار پرنده‌ی نادر و کمیاب از نوع "خروس کولی سینه سیاه" در بین پرندگان مهاجر مشاهده شد.

"سیدسیوان امینی" افزود: "خروس کولی سینه سیاه" با نام علمیVanellus Spinosus ، پرنده‌ای زیبا با بدنی به طول تقریبی 26 سانتی‌متر، با پاهای بلند و روتنه قهوه‌ای شنی، سر سیاه و زیرتنه سیاه و سفید است، دو طرف چانه و پهلوهای گردن سفید، دم سفید با حاشیه‌ی پهن سیاه رنگی در انتها، سطح زیرین پرهای پرواز و شکم سیاه و پوشپرهای زیر بال نیز سفید است.

وی خاطر نشان کرد: این پرنده در حاشیه‌ آب‌های شور و شیرین و مناطقی با پوشش گیاهی کم به سر برده و در سواحل شنی تولید مثل می‌کند.

این عضو تیم پرنده‌نگری زریبار ادامه داد: از آنجا که خروس کولی سینه سیاه به ندرت و اتفاقی در ایران دیده می‌شود ضروری است که اقدامات مناسب برای حفاظتش در تالاب زریبار انجام شود.

  • گونه کمیاب پرنده

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: هم‌چنین در همین روز گونه با ارزش دیگری با نام "خروس کولی دم سفید" برای اولین بار توسط تیم پرنده‌نگری زریبار مشاهده و ثبت شد.

امینی تصریح کرد: این پرنده 28 سانتی‌متر طول دارد، سر ساده و پاهای زرد رنگ و بلندتر از خروس کولی سینه سیاه دارد، دمش در پرواز کاملاً سفید دیده می‌شود، همچنین رو تنه خاکستری شنی، سر شنی رنگ، گردن و سینه خاکستری سربی، زیر تنه سفید خاکی و منقار سیاهی دارد.

وی افزود: تیم پرنده‌نگری انجمن سبز چیا با افزایش کار میدانی و مطالعاتی در زیستگاه‌های تالاب زریبار، آموزش جوامع محلی و افراد علاقه‌مند سعی در تأمین امنیت و آرامش تالاب برای پرندگان دارد و تاکنون فعالیت‌های خوبی در این زمینه انجام داده است.

این عضو تیم پرنده‌نگری زریبار تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون این پنجمین گونه با ارزش بوده که برای نخستین بار در تالاب زریبار ثبت شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل جمعیت پرندگان تالاب به‌صورت چشمگیری بالا می‌رود که از مهم‌ترین گونه‌های با ارزش این روزهای زریبار در اوایل پاییز می‌توان به انواع مرغابی‌سانان هم‌چون اردک ارده‌ای، اردک نوک پهن، اردک بلوطی، اردک سرحنایی، اردک سر سبز، کشیم‌ها، چند گونه با ارزش از آبچلیک سانان، انواع پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی، دلیجه، سنقر گندمزار و بسیاری گونه‌های دیگر که عرصه‌های آبی و کنار آبی آسمان تالاب را زیباتر از همیشه کرده‌اند اشاره کرد که می‌طلبد از نزدیک به نظاره این موجودات زیبا و دوست داشتنی نشست.

امینی یادآور شد: مشاهده‌ این گونه پرندگان نادر و کمیاب نشانگر اهمیت زیاد اکولوژیک و توانمندی زیستگاه‌های تالاب زریبار از نظر تغذیه و امنیت است که هر سال به تعداد پرندگان مهاجر و ترکیب گونه‌ای در آن افزوده می‌شود، لازم است که با کارهای علمی و عملی مناسب این زیستگاه‌ها حفظ شود و از نابودیشان به‌وسیله ساخت و ساز، توسعه باغات و کشاورزی جلوگیری به عمل آید.

کد خبر 310216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha