یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروه‌های جهانی بهداشتی روز جمعه ۹ اکتبر (۱۷ مهر) اوکراین را به پاسخ دیررس و غیر مؤثر به نخستین شیوع فلج اطفال در اروپا از سال ۲۰۱۰ تاکنون متهم کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت در اواخر اوت تأیید کرد که دو کودک اوکراینی به علت دچار شدن به ویروس پولیو در منطقه زاکارپاتیا در جنوب غرب اتحاد شوروی سابق فلج شده‌اند.

هم سازمان جهانی بهداشت و هم دولت کیف بروز این موارد فلج اطفال- نخستین موارد در اوکراین از 1996- را ناشی از میزان پایین پوشش واکسیناسیون در سراسر این کشور جنگ‌زده دانسته‌اند.

یك گروه بهداشتی جهانی روز جمعه مقامات اوکراین را متهم کردند که از آن هنگام هیچ کاری برای پیشگیری از بدتر شدن وضعیت و خارج شدن آن از کنترل انجام نداده‌اند.

آیلین اوگدن از سازمان توسعه بین‌المللی ایالات‌متحده (USAID) به خبرنگاران گفت: «هیچ کشوری دیگری در جهان در چنین موقعیت اسف‌باری قرار ندارد یا این‌چنین به مراقبت کودکان در مقابل بیماری‌ها بی‌توجهی نشان نمی‌دهد.»

تجربه بین‌المللی نشان داده است که پاسخ کند و ناکافی باعث گسترش شیوع بیماری و افزایش هزینه‌ها و امکان بالقوه شیوع بین‌المللی می‌شود.»

اوگدن که هماهنگ‌کننده ریشه‌کنی جهانی فلج اطفال در USAID است، گفت: «کودکان در اوکراین از سال 2008 در برابر فلج اطفال واکسینه نشده‌اند.»

سازمان امداد کودکان ملل متحد، یونیسف و سازمان جهانی بهداشت هم هشدار دادند که بی‌عملی اوکراین جان تا 1.8 میلیون کودک را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

یونیسف و سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «خطر شیوع بیشتر فلج اطفال همچنان وجود دارد،‌ مگر اینکه یک پیکار ایمن‌سازی تمام‌عیار به‌طور فوری برای جلوگیری از سرایت ویروس فلج اطفال انجام شود.»

یونیسف گفت 3.7 میلیون واکسن خوراکی فلج اطفال را برای اوکراین بی‌پول مانده با کمک اعتبارات مالی کانادا- یک کشور متحد کیف که یکی از بزرگ‌ترین جمعیت اوکراینی‌های مهاجر را دارد- فراهم کرده است.

 سازمان جهانی بهداشت هم اعلام کرده است این واکسن‌ها کاملاً بی‌خطر هستند.

 اما الکساندر کویتاشویلی به خبرنگاران گفت: «تردیدهایی درباره شرایط نگهداری محموله اول واکسن‌های واردشده از کانادا وجود دارد.»

او افزود: «اما محموله دوم کاملاً خوب هستند و برای استفاده حاضرند. «

کویتاشویلی اطمینان داد: «درواقع وزارت بهداشت هم‌اکنون در حال شروع پیکار واکسیناسیون است. من قبلاً فرمان مربوط را امضا کرده‌ام.»

بیماری پولیو یا فلج اطفال می‌تواند به فلج بازگشت‌ناپذیر منجر شود و عمدتاً کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت در سال 2013 فقط 416 مورد فلج اطفال در سراسر جهان را ثبت کرد،‌ درحالی‌که در سال 1988 رقم موارد ثبت‌شده این بیماری 350000 مورد بود.

کد خبر 310044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha