مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: پس از پایان طرح آزمایشی تفکیک زباله از مبدأ در ۲۲ناحیه شهر تهران، هم‌اکنون این طرح در کل شهر تهران در دست اجراست؛ طرحی که قرار است با اجرای آن علاوه بر دستیابی مدیریت شهری به منبع درآمدی پایدار، گام مهمی در عرصه محیط‌زیست برداشته شود.

زباله

هم‌اكنون با وجود عدم‌تشكيل كارگروه قانون مديريت پسماند كشور، اجراي اين قانون با مشكلاتي روبه‌روست، اما شهرداري تهران به‌عنوان نخستين كلانشهر كشور گام‌هاي مهمي در اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ برداشته است. در حال حاضر تفكيك زباله در برخي محله‌ها افزايش 16 درصدي دارد و انتظار مي‌رود تا پايان سال اين رقم به 20درصد برسد.

معاون خدمات شهري شهرداري تهران اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ را به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي شهرداري تهران نام برد و گفت: سال گذشته طرح مذكور به مناطق 22گانه شهر تهران ابلاغ شده بود كه با پايان دوره آموزشي هم‌اكنون اين طرح در كل شهر تهران به اجرا در آمده‌است.

مجتبي عبداللهي با بيان اينكه ان‌شاءالـله با اقدامات انجام شده عملكرد مناسب‌تري در موضوعات مرتبط با اين حوزه داشته باشيم گفت: شهردار تهران جلسات مختلفي را درخصوص فرهنگ تفكيك زباله از مبدأ برگزار كردند و تأكيد بسياري روي اين موضوع دارند. به گفته عبداللهي با اقدامات لازم درخصوص اين دو موضوع، اتفاقات بسيار مهمي در سطح شهر تهران رخ خواهد داد.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران از طرح تفكيك زباله از مبدأ به‌عنوان يك «كار فرهنگي» ياد كرد و گفت: مسلما طرح تفكيك پسماند از مبدأ صرفا يك كار اجتماعي و خدماتي نيست و لازم است تمامي اعضاي كارگروهي كه در آيين‌نامه اجرايي قانون پسماند از آنها نام برده‌شده است، در كنار شهرداري تهران به فعاليت بپردازند. محمد حقاني با اشاره به تصويب قانون مديريت پسماند در سال83 و تدوين آيين‌نامه اجرايي آن در سال84 افزود:

براساس آيين‌نامه اجرايي قانون پسماند يك كارگروه ويژه بايد كار اجراي اين قانون را در دست بگيرد. كارگروهي متشكل از سازمان محيط‌زيست كشور، وزارتخانه‌هاي بهداشت، صنعت و تجارت، آموزش و پرورش، ارشاد و سازمان‌هايي مانند صدا و سيما و تبليغات اسلامي و... در اين كارگروه حضور دارند كه بايد به وظايفشان در قبال اجراي اين قانون عمل كنند.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران از وظيفه صدا و سيما در فرهنگ‌سازي در اين زمينه ياد كرد و افزود: آيين‌نامه اين كارگروه ملي تعريف شده كه معاون رئيس‌جمهور يعني رئيس سازمان محيط‌زيست رئيس آن است. هر بار سخن از پسماند به ميان مي‌آيد، مسئوليت‌ها را متوجه شهرداري تهران مي‌دانند. محمد حقاني به اين ديدگاه انتقاد جدي دارد. او مي‌گويد: درست است كه شهرداري براساس قانون وظيفه جمع‌آوري و امحا و بازيافت از پسماند شهري را به‌عهده دارد، اما در اين راه ساير نهادها نيز وظيفه دارند و بايد به وظايفشان در كنار شهرداري عمل كنند.

  • باور عمومي

براساس بخشنامه وزارت كشور، سازمان پسماند از سال90 هزينه مربوط به جمع‌آوري، حمل و دفع و امحاء و بازيافت را بايد از مردم دريافت كند و شهرداري كلانشهرهاي كشور حق ندارد به اين منظور بودجه‌اي در اختيار سازمان‌هاي پسماند قرار دهد. درواقع روي ديگر اين بخشنامه شكل‌گيري و اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ است. درواقع شهرداري‌هاي كلانشهرهاي كشور مي‌بايست با اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ تا سال90 نسبت به كاهش هزينه‌هاي جمع‌آوري پسماند اقدام مي‌كردند. اما اين طرح به‌دليل عدم‌شكل‌گيري كارگروه پيش‌بيني شده در قانون پسماند، نتوانست در كلانشهرهاي كشور به اجرا درآيد.

حقاني مي‌گويد كه ما طرح تفكيك زباله از مبدأ را جدي نگرفتيم. در طول سال‌هايي كه اين طرح اجرا شده است باور عمومي مردم را نيز نسبت به آن از بين برديم.او معتقد است بايد اين باور را در مردم به‌وجود آوريم كه با اجراي طرح تفكيك پسماند از مبدأ، مي‌توان به شهر و هر خانواده كمك كرد. اين طرح يك طرح كاملا فرهنگي است.

  • تفكيك گام به گام

سال گذشته براي نخستين‌بار طرح آزمايشي تفكيك زباله از مبدأ در 10ناحيه از مناطق مختلف شهر تهران به اجرا درآمد. پس از 3‌ماه از اجراي اين طرح كه متكي بر آموزش‌هاي شهروندي بود، اين طرح در 12ناحيه ديگر از مناطق ديگر شهر تهران به اجرا درآمد تا تمامي مناطق شهر تهران در هر ناحيه اين طرح را به‌صورت آزمايشي به اجرا گذاشته باشند. پس از مطالعه و آسيب‌شناسي اجراي اين طرح در نواحي هر منطقه، دستور اجراي سراسري اين طرح در كل شهر تهران صادر شد و هم‌اكنون شهر تهران در تمامي مناطق شاهد اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ است.

مديرعامل سازمان پسماند شهر تهران از افزايش 16درصدي طرح تفكيك زباله از مبدأ در برخي از مناطق پايتخت خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در برخي مناطق به‌دليل داشتن زير ساخت‌هاي لازم توانستيم به رقم 16درصدي برسيم اما در برخي مناطق تهران هنوز نتوانسته‌ايم به اين رقم برسيم. حسين جعفري با اشاره به اينكه اميدواريم با راهكارهايي كه در اختيار داريم تا پايان سال به رقم 20درصد پيشرفت در اجراي طرح تفكيك زباله از مبدأ برسيم مي‌افزايد: در اين راه تمام ظرفيت‌هاي موجود را به‌كار گرفته‌ايم و تا پايان سال به اهداف از پيش تعيين شده دست خواهيم يافت.

کد خبر 310027

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha