همشهری آنلاین: انجمن جهانی روزنامه در آخرین گزارش خود در مورد پرتیراژترین روزنامه‌‌های دنیا و روزنامه‌خوان‌ترین ملت‌ها آمارهای جالبی ارائه داده است.

تیراژ روزنامه‌ها در کشورها به عنوان نشانه‌ای از توسعه‌یافتگی مطرح می‌شود. البته تیراژ روزنامه به معنی تعداد روزنامه‌هایی که فروخته می‌شود نیست، زیرا هر روزنامه تعدادی برگشتی در روز دارد اما می‌توان رابطه‌ای میان این دو برقرار کرد.

تیراژ در روزنامه‌ها عامل مهمی برای گرفتن تبلیغات و در نتیجه کسب درآمد است. هر چه روزنامه‌ای تیراژ بالاتری داشته باشد و مردم بیشتر آن ر ا بخرند، صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی رغبت بیشتری برای درج آگهی در آن دارند.

به گزارش انجمن جهانی روزنامه‌ها (WAN) گردش مالی حاصل از تبلیغات در روزنامه‌ها در طول سال 2006 میلادی برای چهارمین سال متوالی رشد داشته است. این رشد در این سال به 3.77 درصد رسید.

در بسیاری از کشورها، تیراژ روزنامه‌ها را موسسات مستقلی مانند "دفاتر بازرسی تیراژ روزنامه" اعلام می‌کنند تا آگهی دهندگان با اطمینان خاطر بیشتری در زونامه‌ها آگهی بدهند.

بر اساس آمارهای سال 2006 میلادی در حال حاضر کشورهای چین، هند، ژاپن، آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، روسیه، برزیل و ایتالیا بیشترین تیراژ روزنلامه‌های دنیا را دارند.

انجمن جهانی روزنامه‌ها (WAN) در سال 2005 آمار پرتیراژترین روزنامه‌های دنیا را منتشر کرد. در این آمار روزنامه‌های ژاپنی یومیوری شیمبون، آساهی شیمبون و ماینیچی شیمبون رده‌های اول تا سوم دنیا را در اختیار داشتند. روزنامه آلمانی بیلد (Bild) در سال 2005 تنها روزنامه‌ای از خارج از قاره آسیا بود که در جمع 10 روزنامه پرتیراژ دنیا راه یافت.

کانکائو ژیائوژی هم پرتیراژ‌ترین روزنامه چین در این سال شناخته شد. پرفروش‌ترین روزنامه آمریکا در این سال روزنامه یو.اس.ای تودی USA Today بود که در جمع پرتیراژترین روزنامه‌های دنیا رتبه 13 را به دست آورد.

کشورهایی که از نظر تیراژ روزنامه جزو 10 کشور اول هستند

اما آمارها در سال 2006 اندکی تغییر کرد. در سال 2006 تعداد روزنامه‌های آسیایی که در میان 10 روزنامه پرتیراژ دنیا قرار دارند به هفت کاهش یافت. در عین حال 60 روزنامه از میان 100 روزنامه پرتیراژ دنیا در کشورهای چین، ژاپن و هند منتشر می‌شوند.

انجمن جهانی روزنامه‌ها در گزارش امسال خود آورده است: «تیراژ روزنامه‌های پولی در 31 درصد کشورهای مورد بررسی این انجمن افزایش یافته است. در نیمی از کشورها ثابت مانده و در 19 درصد کاهش یافته است.»

بیش از 515 میلیون نفر در جهان هر روز روزنامه می‌خرند. این رقم در سال 2002 چیزی در حدود 488 میلیون نفر بود. به این ترتیب میانگین افرادی که در سال 2006 میلادی هر روز روزنامه می‌خواندند، چیزی در حدود 1.4 میلیارد نفر بود.

در سال 2006 میلادی تعداد روزنامه‌های منتشر شده در همه دنیا، به جز آمریکای جنوبی افزایش یافت. در آمریکای جنوبی این تعداد 2006 نسبت به سال پیش از آن ثابت ماند. در آسیا تعداد روزنامه‌ها هفت درصد، در اروپا 1.3 درصد، آمریکای شمالی 0.67 درصد، در آفریقا 1.2 درصد، در استرالیا و اقیانوسیه 1.14 درصد.

تیراژ روزنامه‌ها در آمریکا در سال 2006 میلادی نسبت به سال پیش از آن 1.9 درصد کاهش یافته است. میزان این کاهش در دوره پنج ساله که از سال 2001 آغاز شد، به 5.18 درصد می‌رسد.

روزنامه‌خوان‌ترین ملت‌های دنیا از نگاه انجمن جهانی روزنامه‌ها سال 2006

رتبه

کشور

مجموع تیراژ در هر روز

1

چین

98.7 میلیون

2

هند 

88.9 میلیون

3

ژاپن

69.1 میلیون

4

آمریکا

52.3 میلیون

5

آلمان

21.1 میلیون

کد خبر 30998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز