سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر عبدالرحیم جعفری بنیان‌گذار انتشارات امیرکبیر با حضور جمعی از ناشران و اهل قلم و فرهنگ از مقابل درهای بسته فروشگاه امیرکبیر در خیابان فخر رازی جلوی دانشگاه تهران تشییع شد.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر عبدالرحیم جعفری چهره پیشکسوت حوزه نشر و بنیانگذار انتشارات امیرکبیر دوشنبه 13 مهرماه با حضور جمعی از ناشران از مقابل فروشگاه انتشارات امیرکبیر واقع در ابتدای خیابان فخررازی برگزار شد.

در این مراسم که با حضور تعدادی از چهره‌های فعال حوزه نشر همراه بود ابتدا علی محمدی اردهالی مدیر انتشارات محمدی درگذشت عبدالرحیم جعفری را به صنعت نشر ایران تسلیت گفت و اظهار کرد: امروز بزرگداشت مرد عزیزی است که تنهای تنها بود اما در صنعت نشر کشور و پیشرفت آن سهم بزرگی دارد و کمتر کسی است که به این سهم واقف نباشد. او مرد بزرگی از طایفه نشر کشور بود که همه به او افتخار می‌کنند.

اردهالی افزود: عبدالرحیم جعفری همواره در کارهای خیر پیش‌قدم بود به همین خاطر اگر انسانیت می‌توانست کنه وجود او را بشناسد به وجود جعفری افتخار می‌کرد؛ اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد. با این حال او در عزت نفس در اوج بود.


او با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم گفت: مرگ در خانه همه ما می‌آید. باید کاری کنیم که فردای قیامت بتوانیم به خداوند جواب بدهیم. آقای جعفری در انتشارات امیرکبیر قرآن کریم، نهج‌البلاغه ‌و صحیفه سجادیه چاپ می‌کرد. در عین حال به شدت در حوزه فرهنگ و آگاهی‌بخشی جامعه فعال بود.

در ادامه این مراسم رضا یکرنگیان مدیر انتشارات خجسته در سخنانی گفت: متاسفانه در شرایطی برخی که خیال مسابقه دارند‌، سعی می‌کنند نفر جلوتر از خود را زمین بیندازند؛ به همین خاطر به آقای جعفری هم پشت پا زدند اما او پرتوان به کار خود ادامه داد.

او سپس به طراحی آرم انتشارات امیرکبیر از سوی عبدالرحیم جعفری اشاره کرد و گفت: این آرم زاییده فکر خود آقای جعفری بود و نام انتشارات امیرکبیر را نیز خود او برگزیده بود و متعلق به او بود. به همین خاطر وقتی انتشارات امیرکبیر را از او گرفتند کاش فقط آرم آن را پس می‌دادند و با آرم دیگری ادامه کار می‌دادند تا همه بدانند جای عبدالرحیم جعفری کجاست و جای دیگران کجا.

یکرنگیان به دوران خانه‌نشینی عبدالرحیم جعفری اشاره کرد و گفت: او خانه‌نشین شده بود اما در خانه در حال فعالیت بود و هیچ‌گاه بی‌کار نبود.

او همچنین گفت: کسانی که به انتشاراتی او رفته بودند تا در میان کتاب‌هایش کتاب ضاله پیدا کنند شرم‌شان باد.

سپس علی‌اصغر علمی مدیر نشرعلمی با اشاره به تشییع عبدالرحیم جعفری از مقابل کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب و خیابان فخررازی و دانشگاه تهران که هر دو جایگاه علم و دانش و آگاهی هستند،‌ گفت: امروز باید با مرد بزرگی وداع کنیم که فکر و عملش برای همه ما ارزشمند بود. او آن چیزهایی را می‌دید که دیگران نمی‌دیدند و درک نمی‌کردند.


او با اشاره به سختی‌ها و مشقت‌های ابتدای زندگی عبدالرحیم جعفری گفت: همه این اتفاقاتی که در دوره کودکی و نوجوانی برای او رخ داد باعث شد که به مردی شکست‌ناپذیر،‌ جسور، بی‌باک و بلندپرواز تبدیل شود و همه نیروهایش را در حوزه نشر کشور به کار ببرد. او بلندپروازی‌هایش هیچ محدودیتی نداشت. می‌خواست در همه شهرهای ایران کتاب‌فروشی دایر کند و ابزار چاپ مدرن وارد ایران کند.

علمی باطرح این پرسش که میراث عبدالرحیم جعفری چیست خود پاسخ داد:به نظر من کشوری که فرهنگ داشته باشد ولی چیزهای دیگر نداشته باشد،همه چیز دارد اما اگر چیزهای زیادی داشته باشد اما فرهنگ نداشته باشد به جایی نمی‌رسد.

در بخش دیگری از مراسم محمود آموزگار رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با تسلیت به خاطر درگذشت عبدالرحیم جعفری، به نقش و جایگاه او در صنعت نشر و پیشرفت آن اشاره کرد.

او گفت: متاسفانه ما نتوانستیم از تجربیات عبدالرحیم جعفری در حوزه نشر استفاده کنیم ولی امیدواریم کتاب خاطرات ایشان منتشر شود.

در ادامه به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات بر پیکر عبدالرحیم جعفری نماز خوانده شد و سپس پیکر او برای خاک‌سپاری به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

 در این مراسم که با حضور زیادی تعدادی از ناشران و چهره‌های فرهنگی برگزار شد‌، افرادی چون احمد مسجدجامعی، کامران فانی، بهمن فرمان‌آرا‌، فرزانه طاهری‌، حسن کیائیان‌ (مدیر نشر چشمه)، محمدعلی جعفریه (مدیر نشرثالث)، فرید مرادی و... حضور داشتند.

فرید مرادی، فعال حوزه نشر، گفت: عبدالرحیم جعفری به فرزندش وصیت کرده بود که از مقابل فروشگاه کتاب امیرکبیر واقع در خیابان فخررازی و مقابل دانشگاه تهران تشییع شود اما بسته بودن فروشگاه امیرکبیر نوعی دهن‌کجی مسوولان فعلی این انتشارات به جعفری است.

کد خبر 309551

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha