همشهری آنلاین: ابراهیم حقیقی امروز در شصت و ششمین سالروز میلادش موثرترین دوره زندگی را کودکی و بهترین هدیه را کتاب می داند.

ابراهیم حقیقی

به گزارش مهر، امروز ۱۳ مهر شصت و ششمین سالروز تولد گرافیست مشهور ایرانی، ابراهیم حقیقی است؛ هنرمندی که بخشی از خاطرات کودکی خود را با کتاب «مشق های خط نخورده» با علاقه مندانش شریک شد و امروز درک متفاوت تری از روز تولد و حس و حال میلاد دارد.

ابراهیم حقیقی که در حوزه فعالیت هایش با کودکان چندان بیگانه نیست درباره حال و هوای روزهای کودکی و تولد خود گفت: طی این سال ها خیلی از بچه ها دور نبودم به خصوص چهار سال فعالیتم در کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان این ارتباط را بیشتر کرد. من اهمیت کودکی را در کتاب قصه های کوتاه «مشق های خط نخورده» در بخشی از خاطرات کودکی ام نوشتم.

 وی افزود: آنچه از تجربه به آن رسیدم اینکه همه بزرگسالی انسان وابسته به دوران کودکی است و تربیت مهمترین اتفاق این دوره زندگی هر انسانی محسوب می شود. تربیت درست تنها با معلم خوب امکان پذیر است و معلم خوب آینده ساز جامعه می شود چون معلم های خوب مدرسه را می سازند و مدرسه خوب شاگردانی تربیت می کند که همین ها معلم خوب نسل های بعد هستند و این چرخه تا ابد ادامه دارد.

چقدر بچگی ما بچگی بچه های امروز فرق دارد

حقیقی با اشاره به اینکه هیچ تشابهی بین کودکی نسل من با کودکان امروز وجود ندارد، گفت: همه چیز در حال دگرگونی است و امکان ندارد لذت هایی که من از ۷سالگی ام می بردم برای کودک ۷ ساله امروز قابل لمس باشد. تنها نقطه مشترک و ثابتی که این فاصله را همیشه از بین می برد تجربیات انسانی است که معمولا در اشعار متبلور می شود. ما نباید کتاب های شعر را در بیان تجربه های لطیف انسانی و آموزش هایی که درون شان نهفته است، دست کم بگیریم.

بهترین هدیه‌ای که گرفتم کتاب بود

این هنرمند درباره بهترین هدیه ای که به مناسبت تولدش گرفته و مسیر زندگی اش را تغییر داده است، بیان کرد: بهترین هدیه را به مناسبتی دیگر قبل از اینکه کادوی تولدم باشد از مدیر مدرسه به خاطر روزنامه دیواری که درست کرده بودم گرفتم. هدیه ای که من را از همان موقع کتابخوان و معتاد به مطالعه کرد کتاب «لورنا دون» ترجمه زهرا خانلری بود که باعث شد بعد از آن یکی از مشتریان همیشگی کتاب باشم.

حقیقی گفت: همین لذت باعث شد به مناسبت های مختلف به دیگران هم کتاب هدیه بدهم و البته امیدوارم آن را بخوانند. مطالعه کتاب در جهان امروز کمتر مرسوم است ولی از نظر من کتاب هدیه دادن یعنی انتقال جهان بینی به یکدیگر و از هر نظر مورد اهمیت است. ما با چنین بده بستان هایی بیشتر می توانیم به هم نزدیک شویم.

خلق با تولید فرق دارد

ابراهیم حقیقی درباره اینکه کدامیک از آثارش را خلق و تولد یک اثر هنری می داند گفت: هر اثری که بوجود می آید همیشه خلق نیست بهتر است نام تولید را استفاده کنیم چراکه در خلق باید خلاقیت وجود داشته باشد. امروزه میلیون ها اثر تجسمی، موسیقی و... تولید می شوند که خلق برازنده شان نیست.

وی افزود: اگر اسم همه شان را خلق بگذاریم یعنی سینمای بالیوود و اغلب سریال های ایرانی و ترکی اثر هنری هستند. در رابطه با آثار خودم هم ترجیح می دهم دیگران نظر دهند چون بهترین قاضی مردم هستند و جهان نشان داد آثاری به موزه ها راه پیدا کردند که جامعه بهتر بودنشان را تشخیص داده است. غالبا تولید بهترین نام است چون هر اثری که تولید می شود لزوما چنان وابستگی نمی آورد که آن را مثل فرزند خود بدانیم.

این هنرمند پیشکسوت درباره حس و حالش از روز تولد بیان کرد: به قول خواجه عبدالله انصاری پرسیدند: چگونه ای؟ گفت: حال آنکس که هر ساعت از عمرش کوتاه می شود و بر گناهانش افزوده. از یک زمانی به بعد تولد برایم معنا و مفهوم خاصش را از دست داد. به روز تولدم خیلی فکر نمی کنم اما بنا به خلقیاتم پاییز و آغاز این فصل را خیلی دوست دارم. پاییز یعنی آغاز تغییر و دگرگونی همه چیز. از آب و هوا تا خلقیات و روحیه.

کد خبر 309506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha