دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان پزشکان بدون مرز یا ام‌اس‌اف (MSF) یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های پزشکی در جهان است که بیش از ۳۶۰۰۰ داوطلب از ۶۰ کشور در آن کار می‌کنند.

ام‌اس‌اف در 21 دسامبر 1971 در هنگامی تأسیس شد که گروهی از پزشکان و روزنامه‌نگاران اهل فرانسه ازجمله دكتر برنارد کوشنر، یکی از چهره‌های شاخص خدمات انسان دوستانه، (و وزير خارجه بعدي فرانسه)‌آنچه را نسل‌کشی در منطقه جدایی‌طلب بیافرا در نیجریه توصیف می‌کردند، محکوم کردند.

این سازمان غیرانتفاعی مراقبت‌های اضطراری پزشکی را در مناطق جنگی، در هنگام همه‌گیری‌ها و در مواقع بلایای طبیعی فراهم می‌آورد و گروهی خودگردان متشکل از 24 انجمن در سراسر جهان است که مقرش در سوئیس است.

تعهد اعلام‌شده سازمان پزشکان بدون مرز به مراقبت از بیماران بدون توجه به نژاد، مذهب یا وابستگی سیاسی و شهرت آن از لحاظ کار کردن در سخت‌ترین شرایط باعث شد که این سازمان در سال 1999 برنده جایزه صلح نوبل شود.

این سازمان در سال 2014 نظارت بر 384 طرح  را در سراسر جهان به عهده داشت که 31 درصد آن‌ها با نزاع‌های مسلحانه مربوط بودند.

عملیات در سودان، جمهوری دموکراتیک کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، هائیتی، سیرالئون، افغانستان، نیجر، لیبریا، اتیوپی و عراق بیش از نیمی از هزینه‌های این سازمان را به خود اختصاص می‌دهند.

ام اس‌اف بر روی وب‌سایتش می‌گوید، «این نظر را که مردمان فقیر مستحق دریافت مراقبت‌های پزشکی درجه سه هستند نمی‌پذیرد و تلاش می‌کند که مراقبت با کیفیت بالا را برای بیماران فراهم آورد» و این سازمان به خاطر جلب توجه عمومی به منازعات فراموش‌شده از طریق اقداماتش شهرت دارد.

این سازمان در سال 2014 بیش از نیم میلیون بیمار - از جمله 2200 نفر دچار ویروس ابولا - را در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هايش در 63 کشور جهان درمان کرد.

این سازمان برای مقابله با انتشار بیماری‌هایی مانند مالاریا که 2.1 میلیون بیماران دچار آن را در سال 2014 درمان کرد، و نیز مبتلایان به ویروس ایدز (HIV) و وبا فعالیت می‌کند.

کانون تمرکز دیگر این سازمان سوءتغذیه است. پزشکان ام‌اس‌اف در سال 2014 از بیش از 200 هزار کودک دچار فقر شدید غذایی مراقبت کردند.

 هزینه‌های ام اس‌اف عمدتاً به‌وسیله شبکه‌ای متشکل از 5.7 میلیون اهداکننده خصوصی تأمین می‌شود که 89 درصد از بودجه 1.44 میلیارد دلاری آن را در سال 2014 تأمین کردند.

ام‌اس‌اف الهام‌بخش ایجاد شماری از سازمان‌های مشابه بوده است- ازجمله بیمارستان‌های بدون مرز و خبرنگاران بدون مرز- گروه‌هایی که به ترتیب برای بهبود بیمارستان‌ها در کشورهای درحال‌توسعه و پیکار با بدرفتاری با روزنامه‌نگاران تلاش می‌کنند.

کد خبر 309427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha