گروه ادب و هنر: شامگاه جمعه 16 شهریور، 4 روز مانده به آغاز یازدهمین جشن خانه سینما، بدون آن که تبلیغات گسترده‌ای انجام شود، مراسم بزرگداشت 4چهره پیشکسوت حوزه‌های گوناگون سینما برگزار شد و گروه داوران امسال به کار خود پایان دادند.

در این مراسم که در مجموعه آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد،110 داور قضاوت پرنشیب و فراز جشن یازدهم، رسماً با خانه سینما خداحافظی کردند و در واقع، بخش بزرگداشت‌های جشن یازدهم نیز اجرا شد.

برای تقدیر از پدر دوبلاژ ایران، منوچهر اسماعیلی، دوبلور پیشکسوت تلویزیون ایران انتخاب شده بود. اسماعیلی گفت: «من بخش کوچکی از حاصل عمر علی کسمایی هستم. درود می‌فرستم به تمام هنرمندان که سرمایه‌گذار سینما بودند، از عبدالله محمدی، اصغر تفکری، ژاله کاظمی، منوچهر نوذری، حسین سرشار، پاوروتی ایران و پاوروتی جهان که همه را داغدار کرد. و سلام به هنرمندان زنده و آن ها که پایه‌های سینما بر دوششان است. امروز صحبت از مردی است که حاصل عمرش، آبرو و حیثیت دوبلاژ ایران است. »

برای تقدیم تندیس جشن، ابوالحسن تهامی‌نژاد نیز به منوچهر اسماعیلی پیوست. کسمایی گفت: من یکی از پیشگامان سینمای ایران هستم و زندگی‌ام را در این راه سپری کردم. بسیار خوشحال هستم که جامعه هنری و مدیران سینمای ایران، خدمتگزاران سینما را همیشه به یاد دارند و با پاداش‌های معنوی سرافرازشان می‌کنند.

معمار سینمای ایران

علیرضا داودنژاد، رضا میرکریمی، محمدمهدی دادگو و مجید مجیدی وظیفه تقدیم تندیس سید محمد بهشتی را برعهده گرفتند.

کیومرث‌ پوراحمد هم کلیپی درباره او ساخته بود، که در آن رضا یزدانی اشعار سهراب سپهری را می خواند و موسیقی فردین خلعتبری آن را همراهی می کرد.

بهشتی در بخشی از این کلیپ می‌گوید: «الان باور کردنی نیست که سینما رو به نابودی است، ممکن است با ایده‌ال‌های ما و من هم فاصله داشته باشد، اما سینمایی که در مقیاس جهانی عرضه شده است نمی‌تواند روبه نابودی برود. »

اما جالب ترین قسمت کلیپ، سخنان عزت‌الله انتظامی‌بود که از بهشتی به عنوان معمار سینمای ایران نام برد.

سپس کارگردان به روی صحنه آمد و گفت: «بهشتی از آن جمله مدیران سینمایی بود که زمانی‌که از پستش کنار رفت، دفتر و دکان باز نکرد و وارد کار تجاری نشد و بازهم کار کرد و هر جا رفت کار خلاقانه انجام داد. »و البته بسیاری سخنان ستایش آمیز دیگر...

درونی کردن موسیقی ملی

فرهاد فخرالدینی سومین چهره پیشکسوت جشن بزرگداشت‌ها بود که تندیسش را از محمد احصایی، محمدرضا علیقلی و محمد سریر دریافت کرد.

سریر، مدیر عامل خانه موسیقی و آهنگساز گفت: او مدرس دانشگاه است، فخرالدینی آهنگ‌های ماندگاری برای موسیقی فیلم ساخته است. او در حوزه‌ موسیقی ملی تحقیق کرده است و رهبر ارکستر و سازنده‌ قطعات موسیقی کلامی‌است. همه این‌ها حاصل 4 دهه فعالیت اوست. اما شاید یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های او درونی کردن موسیقی ملی است و لحظاتی که از موسیقی او در فیلم استفاده می‌شود، موسیقی او ایرانی است.

فرهاد فخرالدینی نیز گفت: همه حرف‌هایم را در کلیپی که از من ساخته شده، مطرح کرده ام. به هر حال در زندگی انسان لحظاتی ارزشمند وجود دارد، در این لحظه بسیار خوشحال هستم که همه عمرم را در راه موسیقی صرف کرده ام.

فخرالدینی درباره رابطه سینما و موسیقی در ایران نیز گفت: در دورانی که به تایید دکتر سریر، موسیقی زیاد عرصه مناسبی برای فعالیت نداشت، سینما به فریاد موسیقی رسید.

بنابراین من از طرف خود و همکارانم در این عرصه از سینمای ایران تشکر می‌کنم که به موسیقی ما یاری رساند.

جشن تولد رسول

تندیس چهارم تقدیرهای یازدهمین جشن خانه‌ سینما به خانواده‌ زنده یاد رسول ملاقلی‌پور اهدا شد.

فرشته طائرپور در شبی که هم‌زمان با تولد زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور نیز بود، با قرائت متنی درباره‌ این کارگردان سینمای ایران از حسین یاری، بازیگر فیلم میم مثل مادر دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید.

یاری گفت: صحبت کردن درباره‌ رسول ملاقلی‌پور برای من خیلی سخت است. او در جمع اهالی سینما ناشناخته نیست و بهترین تعاریف را دوستان در موردش دارند. بنده فقط می‌توانم بگویم جای این کارگردان فهیم و غیرتمند برای همیشه در سینمای ایران خالی است و از همین جا به روح پاک او درود می‌فرستم.

احمدرضا درویش، منوچهر محمدی، حسین یاری و فرشته طائرپور تندیس جشن یازدهم سینمای ایران را به همسر زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور اهدا کردند.

عکس یادگاری معاونان

عکس یادگاری 4 معاون سینمایی که سکان سینمای ایران را در 25 سال اخیر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌داشتند، یکی دیگر از ماجراهای شب پرماجرای تقدیر و خداحافظی بود.

ظاهرا حضور هر 4 معاون سینمایی سال‌های گذشته در این مراسم آن قدر برای علی معلم جالب بود که از آن‌ها خواست برای گرفتن عکس یادگاری روی صحنه بروند.

فخر‌الدین انوار، مهدی حیدریان، سیف الله داد و محمدرضا جعفری‌جلوه نیز دعوت او را پذیرفتند و این عکس گرفته شد.

همخوانی ستاره‌های سینما

قرار است در شب یازدهمین جشن سینمای ایران ستارگان سینمای ایران سرود «ای ایران» را همخوانی کنند.

پرویز پرستویی، دبیر جشن یازدهم به این منظور تعدادی از خوش‌صداترین اهالی سینمای ایران را برای خواندن سرود «ای ایران» به صورت دسته‌جمعی انتخاب کرده است که اکثر این افراد را ستاره‌های سینمای ایران تشکیل می‌دهند.

جالب آن که قبل از اجرای این سرود، پرویز پرستویی نیز شعری را در وصف مقام شهیدان دکلمه خواهد کرد.

پرستویی در مراسم نمایش آخرین فیلم رضا میرکریمی نیز به شکل غیرمنتظره ای همراه با 2 نوازنده باکویی آواز خوانده بود. یازدهمین جشن سینمای ایران سه‌شنبه 20 شهریور در کاخ سعد‌آباد برگزار می‌شود.

کد خبر 30940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز