همشهری آنلاین: کاوش در غار بوف، محوطه‌ای از دوران پارینه سنگی جدید در جنوب زاگرس نشان داد فن آوری صنایع سنگی غار بوف بر تولید استاندارد ریز تیغه‌ها استوار بوده است.

Cave

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محسن زیدی سرپرست هیأت کاوش در غار بوف این مطلب را در نشست گزارش به همکار که به همت پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد مطرح کرد.

وی افزود: الگوهای استقراری و توالی گاهنگاری، چگونگی و ماهیت دوران گذار از پارینه سنگی میانی به جدید، از پرسش‌ها و موضوعات اصلی این کاوش به شمار می‌آید.

او مطالعه الگوهای تحولات فرهنگی منطقه‌ای در دراز مدت با استفاده از روش‌های نوین کاوش و تاریخ‌گذاری محوطه‌های کلیدی پارینه سنگی را هدف اصلی گروه برای انجام این کاوش اعلام کرد.

زیدی افزود: شناسایی و معرفی تاریخ فرهنگی، صنایع سنگی، تشابهات و تفاوت‌های موجود دوران مورد بحث نسبت به صنایع هم‌عصر در دیگر بخش های زاگرس و جنوب غرب آسیا از دیگر اهداف این کاوش به شمار می‌آید.

این باستان شناس خاطر نشان ساخت که گاهنگاری و لایه‌نگاری دراین محوطه تاریخی نشان داد استقرار پارینه سنگی جدید در غار بوف بین 33 تا 42 هزار سال است.

به گفته وی بر اساس مطالعات و بررسی‌های علمی می‌توان گفت اساس فن‌آوری صنایع سنگی غار بوف بر تولید استاندارد ریز تیغه‌ها استوار بوده و دست‌افزارهای سنگی دیگر بر روی تولیدات جانبی ساخته شده‌اند.

زیدی با بیان اینکه شباهت کلی صنایع سنگی پارینه سنگی جدید دشت رستم با مناطق شمالی و غربی زاگرس همراه با نمود بیشتر صنایع محلی و منطقه‌ای است تصریح کرد که فن‌آوری دست‌افزارهای سنگی شناخته شده در غاربوف در بیشتر محوطه‌های شناسایی شده در بررسی منطقه رستم و حتی دیگر مناطق استان فارس نیز دیده می‌شود.

کد خبر 308851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha