چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرماندار کازرون گفت: آتش‌سوزی سطحی و زیرسطحی تالاب بین‌المللی پریشان کازرون با اجرای عملیات شبانه‌روزی پس از حدود یک ماه به طور کامل مهار شد.

آتش در تالاب پریشان کامل مهار شد

به گزارش ايرنا، حمیدرضا گرامی روز دوشنبه در حاشیه بازدید از محل آتش‌سوزی افزود: مهار این آتش‌سوزی سطحی و زیرسطحی که از اواخر مرداد 94 در بخشی از شمال تالاب پریشان در چشمه بنگ شروع شد، با تشکیل کمیته بحران شهرستان، اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذی‌ربط استان فارس و با استفاده از امکانات اداره‌ها و ماشین‌آلات سبک و سنگین در سه مرحله انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله نخست با ایجاد آتش بُر از سرایت آتش به سایر نقاط و نی‌زارهای تالاب جلوگیری شد، در مرحله دوم نیز با استفاده از نیروهای مردمی حاشیه این تالاب، نیروهای آتش‌نشانی، پرسنل پادگان ارتش، نیروهای محیط زیست و سایر اداره‌ها، عملیات فرونشاندن آتش آغاز شد و از طریق حفره‌هایی که به سبب آتش زیر سطحی در این منطقه به وجود آمده بود، نیروهایی که در این عملیات شرکت داشتند، توانستند در مدت کوتاهی بخش عمده‌ای از این آتش را خاموش کنند.

گرامی اظهار کرد: در سومین مرحله، ماموران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون برای حفاظت و مراقبت از منطقه‌ای که دچار آتش‌سوزی شده به صورت شبانه‌روزی و با ایجاد گشت‌های ثابت و سیار حضور دارند تا در صورت مشاهد دود یا آتش در نقاط دیگر این تالاب، بی‌درنگ اقدامات لازم را انجام دهند.

وی افزود: برای فرونشاندن این آتش، پنج هزار متر مکعب آب از چند حلقه چاه که در نزدیکی محل این آتش‌سوزی قرار داشتند و همچنین آب تانکرهای آبرسان آتش‌نشانی به دریاچه پریشان تزریق شد.

فرماندار کازرون بیان داشت: در عملیات مهار و خاموش کردن این آتش به مدت یک ماه، سه هزار نفر ساعت نیروی انسانی روزانه 10 ساعت به طور شبانه‌روزی شرکت داشتند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کازرون هم در این مورد اظهار داشت: به مدت یک ماه پنج تا شش هکتار از تالاب پریشان کازرون دچار آتش‌سوزی شد که نیمی از این حریق به صورت زیر سطحی بود.

علی اکبر صفایی اظهار کرد: مهار و فرو نشاندن این آتش‌سوزی در سه مرحله انجام شد، نخستین مرحله مقدماتی و شامل بررسی علل آتش‌سوزی و ارائه راهکار بود، دومین مرحله اجرای راهکارها با هدف مهار و خاموش کردن آتش و مرحله سوم اطفای کامل این آتش‌سوزی بود.

شماری از مسئولان و کارشناسان حوزه زمین‌شناسی در بازدید فرماندار کازرون از محل مهار آتش‌سوزی تالاب بین‌المللی پریشان کازرون حضور داشتند.

آتش‌سوزی زیرسطحی تالاب پریشان را کارشناسان اداره محیط زیست کازرون به دلیل خشکی این تالاب که نزدیک به یک دهه طول کشیده ارزیابی کردند و اظهار داشتند، گرما نی‌زارهای این تالاب را سوزاند و آتش از این مکان به سایر نقاط تالاب سرایت کرد.

تالاب بین‌المللی پریشان کازرون با وسعت چهار هزار و 500 هکتار یکی از مناطق حفاظت شده استان فارس و تنها تالاب آب شیرین کشور است که یک دهه است که دچار خشکی شده است.

تالاب پریشان کازرون تا قبل از خشک شدن، زیستگاه هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف کشور بود اما این تالاب در سال‌های گذشته به علت تداوم خشکسالی‌ها و برداشت‌های بی‌رویه چاه‌های کشاورزی اطراف آن خشک شده است.

علت آتش‌سوزی اخیر که آتش‌سوزی زیر سطحی نامیده شده، خشکسالی و گرما و آتش گرفتن نی‌زارها و سرایت آن به تمام تالاب اعلام شده است.

این تالاب قبل از خشک شدن، زیستگاه هزاران پرنده مهاجر از نقاط مختلف کشور بود.

شهرستان کازرون در فاصله 120 کیلومتری غرب شیراز واقع شده است.

کد خبر 308261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha