جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مقایسه جهانی میان افسردگی با چهار بیماری مزمن غیرمرگبار نشان می‌دهد که افسردگی ناتوان‌کننده ترین بیماری در میان آنهاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران با ترکیب‌کردن داده‌های بهداشتی مبنی بر گزارش‌های شخصی 254404 فرد بزرگسال از 60 کشور که به وسیله سازمان بهداشت جهانی(WHO) جمع‌آوری شده است، دریافتند که به طور متوسط 3.2 درصد از افراد مورد بررسی در یک دوره یک ساله افسردگی را تجربه کرده بودند.

این میزان نسبت به میزان گزارش‌شده سه بیماری مزمن دیگر  آسم (3.3 درصد)، آرتریت     (4.1 درصد) و آنژین (4.5 درصد) کمتر و نسبت به  دیابت (2 درصد) است.   

اما نتایج یک مقیاس کیفیت زندگی  به نام "امتیاز میانگین جهانی سلامت " نشان داد که تحمل افسردگی با فاصله‌ای زیاد نسبت به  چهار بیماری مزمن دیگر مشکل‌تر است.
نظرسنجی از افراد دیابتی این امتیاز را در حد 78.9 و در مورد سه بیماری مزمن دیگر این امتیاز تقریبا 80 بود.

افرادی که هیچکدام ار این بیماری‌های مزمن را نداشتند، در این مقیاس صددرجه‌ای امتیاز 90.6 را برای خود قائل شدند. اما برای افراد مبتلا به افسردگی این امتیاز تنها 72.9 بود.

صبا موسوی و همکارانش از WHO که این بررسی را انجام داده‌اند، در نشریه پزشکی لانست می‌نویسند:‌ "یافته‌های ما با بررسی‌های قبلی مطابقت دارد که نشان‌دهنده  میزان بالاتر همراهی میان افسردگی و ناتوانی است."

این پژوهشگران می‌گویند افسردگی بزرگترین سهم را در بار بیماری‌های غیرمرگبار  را دارد و علت  تقریبا 12 درصد کل‌ سال‌های زیسته‌شده با ناتوانی در سراسر جهان است.

این پژوهشگران از پزشکان در سراسر جهان می‌خواهند که در تشخیص و درمان افسردگی هشیاری بیشتری به خرج دهند، به خصوص این که تشخیص و درمان این عارضه نسبتا آسان است. [چطور با افسردگی مقابله کنیم؟]

آنها همچنین یادآور می‌شوند که حتی  اگر شیوع افسردگی مشابه چهار بیماری جسمی مزمن دیگر باشد، خطر ابتلا به ان در طول عمر - یعنی تعداد افرادی که به دوره‌های افسردگی وارد یا از آن خارج می‌شوند- پنج تا 10 با ر بیشتر از آن بیماری‌ها است.

کد خبر 30826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز