همشهری‌ آنلاین: آنچه که به ۸ سال دفاع مقدس تقدس بخشیده این است که ملت ایران برای برقراری صلح سلاح به دست گرفتند.

بهشتی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید محمد بهشتی رییس ایکوم این مطلب را در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح مطرح کرد.

وی با اشاره به اینکه 8سال دفاع مقدس در ایران ویژگی های منحصر به فردی داشته است تصریح کرد که در طول 200سال گذشته ایران کشمکش های زیادی با قدرت های منطقه و همسایگانش برای دفاع از خود داشته و زمانیکه این موقعیت ها را با دفاع مقدس مقایسه می کنیم ویژگی های آن آشکار می شود.

او افزود:8سال دفاع مقدس در میان جنگ هایی که ایران داشته است تنها موردی است که ما توانسته ایم در طول آن کاملا از سرزمینمان دفاع کنیم بطوریکه یک وجب از آن از دست نرفت و توانستیم علاوه بر خاک از کیان خودمان هم دفاع کنیم.

به گفته بهشتی یک ویژگی دیگری که 8سال دفاع مقدس داشت این بود که تمامی ملت ایران در مقابل حمله دشمن به دفاع پرداخته و در پشت جبهه ها هم مشارکت کردند.

وی در ادامه با بیان خاطره ای از زمان جنگ خاطرنشان ساخت که در طول 8سال دفاع مقدس تمامی تنوع فرهنگی کشور بنا به ویژگی هایی که داشتند در دفاع همه جانبه مشارکت کردند .
بهشتی با بیان اینکه تنوع فرهنگی در ظاهر، پوشش، گویش و ... خلاصه نمی شود تصریح کرد که تنوع فرهنگی به مزیت های فرهنگی دلالت دارد که در بزنگاه هایی خود را نشان می دهند و تنوع های فرهنگی ایران بنا به مزیت هایشان دردفاع مقدس حضور داشتند.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود:تجربه تاریخی ما نشان می دهد که زمانی ایرانیان اقدام به دفاع می کنند که دفاع امری مقدس محسوب شود و کیفیتی از دفاع را داشته باشد که اگر در آن جانشان را از دست دادند شهید تلقی شوند.

وی ویژگی دیگر دفاع مقدس را مبتنی بودن آن بر نیروهای داوطلب دانست که موجب شد ایران طولانی ترین جنگ را در دنیا داشته باشد.
او اظهار داشت : اگر ملت ایران 8سال جنگیده اند برای برقراری صلح بوده است و آن چیزی که به این جنگ تقدس می بخشد سلاح به دست گرفتن ایرانیان برای برقراری صلح است و دفاع ما به این دلیل مقدس شد که برای برقراری صلح شکل گرفت.
بهشتی گفت :امیدوارم بتوانیم 8سال دفاع مقدس را به عنوان ذخیره تاریخی کشور حفظ کرده و گوهر وجودی آن را در خود احصاء کنیم زیرا که عده کمی از جمعیت ایران در زمان جنگ حضور داشته و آن را ازنزدیک لمس کرده اند و وظیفه ما است که ویژگی های آن را به خود آگاه جامعه بیاوریم و تا این کار را نکنیم دفاع مقدس برای ما سرمایه محسوب نمی شود.
رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی خاطر نشان ساخت فعالیتی که در موزه صلح تهران انجام می شودنیزبرای احصاء ارزش های 8سال دفاع مقدس است .
به گفته وی، اگر در حال حاضر ایران در شرایطی است که کشوری جسارت تجاوز به آن را به خود نمی دهد به دلیل موقعیتی است که 8سال دفاع مقدس برای ما ایجاد کرده است .
تنها موزه صلح خاور میانه
سید احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم در این مراسم گفت :روز جهانی صلح این را به ما می آموزد که چیزی را فراموش نکنیم ولی توان بخشیدن را داشته باشیم .
وی با بیان اینکه انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی با ایجاد موزه صلح تهران به این سخن جامعه عمل پوشانده است تصریح کرد که تنها موزه صلح خاور میانه در ایران وجود دارد و چیزی که در منطقه می بینیم تنها خشونت است.

مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با اشاره به همزمانی روز جهانی صلح با آغاز هفته دفاع مقدس اظهار داشت :موزه های صلح زمانی شکل می گیرند که جنگ به پایان رسیده است و نکته اینجاست کهرفتارهای خشونت آمیز وجود دارند ولی باید آنها را فراموش کرده و تنها به خاطر بسپاریم که چه زیان هایی را بر ما وارد کرده اند.

به گفته محیط طباطبایی موزه صلح تهران بزرگترین یادمان 8سال دفاع مقدس و یادگار افرادی است که در این مدت تمامی هستی خود را برای دفاع از میهن فدا کرده اند.

او اظهار امیدواری کرد درختی که در این موزه برای ایجاد صلح کاشته شده است هر روز تنومند تر شود.

  • صلح در قلب انسانها شکل می گیرد

به گزارش خبرنگار سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، (Richt.ir) درادامه این مراسم سید فضل الله موسوی عضو هیأت مدیریه انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی با اشاره به اینکه اسلام دین صلح و دوستی است تصریح کرد: در حال حاضر دشمنان اسلام با شکل دهی گروه هایی همچون داعش رفتار خشونت آمیز را به مسلمانان نسبت می دهند این در حالی است که اسلام مظهر رحمت و عطوفت است.

وی افزود: همانطور که در قرآن آمده است هدف خداوند از آفرینش این بوده که تمامی انسانها در صلح و آرامش زندگی کنند .
او با اشاره به اینکه صلح قلمرو های متفاوتی دارد تصریح کرد که صلح ابتدا در قلب انسانها، خانواده، جامعه و روابط بین الملل شکل می گیرد و با توجه به تفاوت ذات انسانهای جهان منجر به برقراری روابط دوستانه یا جنگ می شود.

به گفته موسوی، صلح تنها به معنی نبود جنگ نیست بلکه از نظر اسلام صلح یعنی وقتی که فقر، جهل، تبعیض، ظلم و... در جهان وجود نداشته باشد.

در این مراسم همچنین با حضور اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاح های شیمیایی ،تنی چند از جانبازان 8سال دفاع مقدس، خانواده شهدا و...از کتاب اسلام پیام آور صلح و دوستی نوشته سید فضل ا... موسوی رونمایی شد و شرکت کنندگان از نمایشگاه ساخته هایی از ضایعات فلزی استاد پور اعظم با عنوان ارکستر شیاطین جنگ افروز دیدن کردند.

کد خبر 308192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha