همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار دادند که شمار ماهی‌ها، لاک‌پشت‌ها و سایر حیات وحش در اقیانوس‌های جهان به واسطه عواملی همچون تغییر اوضاع اقلیمی و آلاینده‌ها، در ۴۵ سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

نقش آلاینده‌ها و تغییر اوضاع اقلیمی در کاهش چشمگیر حیات دریایی

به گزارش ایرنا، ماهی‌گیری بیش از حد، آلودگی و تغییر اوضاع اقلیمی عوامل کاهش بالقوه فاجعه‌بار در حیات دریایی است.

بنابر اعلام صندوق جهانی حیات وحش و انجمن جانورشناسی لندن، از آب‌های معتدل انگلیس گرفته تا صخره‌های مرجانی استوایی، دریاهای سیاره زمین به سرعت در حال خالی شدن هستند.

گونه‌های در معرض بحران طیف متفاوتی را از لاک‌پشت‌های دریایی پشت چرمی، "هیولاهای اعماق" (دریا) که در سواحل انگلیس دیده می‌شوند تا مرجان‌های رنگارنگ مجموعه‌ای عظیم در شرق استرالیا موسوم به "دیواره بزرگ مرجانی"، در بر دارند.

در گزارش Living Blue Planet، سرنوشت بیش از یک هزار و 200 گونه از پستانداران دریایی، پرندگان، ماهی و خزندگان از سال 1970 میلادی ردیابی شده است.

این گزارش کاهشی 49 درصدی را در شمار شش هزار جمعیت مورد مطالعه در سراسر جهان نشان می‌دهد و حاکی از آن است که جمعیت برخی از گونه‌ها بسیار بیش‌تر از سایر گونه‌ها کاهش داشته است به طوری که جمعیت خانواده ماهی اسکامبروید (Scombridae) که شامل ماهی تن و ماهی خال مخالی می‌شود تا 47 درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش، تقریبا تمامی خیارهای دریایی -حیواناتی شبیه سبزی که به عنوان یک غذای لوکس باارزش هستند اما در بهبود کیفیت آب نقش حیاتی دارند - از دریای سرخ ناپدید شدند.

علاوه بر این، دیواره بزرگ مرجانی استرالیا بیش از نیمی از مرجان‌های خود را در 30 سال گذشته از دست داده است
در سراسر جهان، از چهار گونه کوسه، یک گونه در معرض انقراض قرار دارد.

همچنین کوسه ماهی خطرناک اقیانوس مانند لاک‌پشت دریایی پشت چرمی دچار کاهش شدید جمعیت شده است. مرغ دریایی و مارماهی نیز از گونه‌های دیگر در معرض انقراض در آب‌های انگلیس هستند. 

کد خبر 307720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha