جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

برخی منابع خبری به نقل از یک مقام مسئول خبر دادند که ارز محاسباتی هر دلار آمریکا در بودجه سال آینده ایران ۳۱۰۰ تومان پیش‌بینی شده است.

به گزارش ايسنا به نقل از مقام يادشده، وزارت نفت قول داده كه براي سال آينده دست‌كم 22ميليارد دلار از محل فروش نفت به خزانه دولت واريز كند. درصورت تأييد اين خبر از سوي مقامات دولتي، 68هزار ميليارد تومان از بودجه سال1395 دولت از محل فروش نفت خام تحقق پيدا مي‌كند، البته مشخص نيست كه پيش‌بيني وزارت نفت از قيمت احتمالي هر بشكه نفت در سال آينده چه ميزان برآورد شده است.

به گزارش همشهري، كاهش ارزش جهاني بهاي نفت در يك سال اخير باعث شده تا بودجه سال‌جاري دولت با نفت 62دلاري بسته شود. چشم‌انداز مبهم بازار نفت باعث شده تا برخي كشورهاي نفتي بودجه سال آينده خود را با احتياط بيشتري ببندند. در تازه‌ترين خبر، عراق تصميم‌دارد تا بودجه‌اش را با نفت 45دلاري تدوين كند. روز گذشته سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) اعلام كرد: پيش‌بيني مي‌شود قيمت نفت تا 5سال ديگر به 80دلار برسد. خبري مهم براي اعضاي اين سازمان كه دخل و خرج سالانه خود را بارؤياي نفت گران‌قيمت نبندند.

دولت ايران 15 آذرماه قرار است لايحه بودجه سال1395 را به مجلس ببرد، پيش‌از اين محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اعلام كرده بود: 3گزينه 42 و 45 و 50 دلار براي قيمت پايه نفت در بودجه1395 پيش‌بيني شده است. قيمت ارز در بازار آزاد ايران در هفته‌هاي اخير، صعودي شده و شكاف نرخ دلار آزاد با نيمه‌رسمي (مبادله‌اي) به حدود 500تومان رسيده است.

برخي دليل اين افزايش قيمت را ناشي از تلاش دولت براي جبران كسري بودجه ناشي از افت قيمت نفت مي‌دانند اما هم رئيس‌كل بانك مركزي و هم سخنگوي دولت و هم وزير اقتصاد اين شايبه را رد كرده و مي‌گويند: نرخ ارز به‌زودي منطقي خواهد شد. بودجه امسال دولت با ارزش برابري هر دلار آمريكا به ميزان 2850تومان در برابر ريال بسته شده است، درحالي‌كه ارزش هر دلار مبادلاتي كه مبناي محاسبه بودجه دولت قرار گرفته به 3000تومان نزديك شده است. اثبات گمانه‌زني‌ها از دلار 3100توماني در بودجه سال آينده دولت، يك گام به سمت يكسان‌سازي نرخ ارز خواهد بود.

کد خبر 307658

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha