چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

همشهری‌ آنلاین: مرکز ملی خشکسالی به عنوان اصلی‌ترین متولی مطالعات، پایش و هشدار خشکسالی در کشور است.

مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی

اين مركز با بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های پیشرفته و کادر متخصص، ضمن جمع‌آوری آمار بارش، دما، گرد و غبار و دیگر پارامترهای جوی ایستگاه‌های سینوپتیک در سطح کشور پس از تحلیل آماری، به ارائه بیش از 120 محصول روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالیانه اقدام می‌نماید.

استفاده از ایستگاه‌های وزارت نیرو و ایستگاه‌های باران سنجی و اقلیم شناسی سازمان هواشناسی در برنامه آینده این مرکز قرار دارد. همچنین نقشه‌های پهنه بندی خشکسالی با مقاصد کشاورزی، آبشناسی ، اقتصادی ، اجتماعی و زیست محیطی از وظایف این مرکز می باشد که با جذب نیروهای متخصص به انجام خواهد رسید.

  • تاريخچه

در پی خشکسالی‌های گسترده سال‌های گذشته که لطمات زیادی به بدنه اقتصادی و اجتماعی کشور وارد کرد و بر اساس نیاز مسئولین محترم استانی در خصوص ارائه راهکارهای به روز و جامع در خصوص پایش، پیش بینی و هشدار خشکسالی و در راستای اوامر مقام معظم رهبری در سفر به استان فارس، ستاد خشکسالی کشور به ریاست معاون محترم اجرایی رییس جمهور در پنجمین جلسه خود به تاریخ 18/04/87 مصوب نمود که مرکز ملی مطالعات، پایش و هشدار خشکسالی در سازمان هواشناسی کشور ایجاد شود.

در پی این مصوبه معاون محترم نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور طی نامه‌ای به تاریخ 8 آبان سال 87 مجوز ایجاد پست‌های سازمانی مرکز ملی خشکسالی را در تشکیلات حوزه ستادی سازمان هواشناسی کشور صادر کرد.

در این نامه وظایف اساسی مرکز بدین شرح ابلاغ گردید.

  1. جمع آوری داده ها و اطلاعات خشکسالی
  2. پایش پیش بینی، پیش آگاهی و صدور هشدار خشکسالی
  3. اطلاع رسانی مناسب و مؤثر به کاربران عمومی و دستگاه‌های اجرایی

تعدادی از محصولات مرکز که هم اکنون قابل دسترس می‌باشند به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

1-پهنه بندی شاخص خشکسالی SPI به صورت 36،24،12،9،6،3،1 ماهه که هرماه به روز می ‌شود و به تفکیک استان و حوزه آبخیز بر روی سایت قرار می‌گیرد.
2-پهنه بندی میزان بارش روزانه که تا 10 روز به صورت پیوسته قابل دسترس است و بارش سال زراعی و مقایسه با سال گذشته و بلند مدت که به صورت روزانه به روز می‌شود.
3-پهنه بندی دمای میانگین ومقایسه با بلندمدت و سال گذشته که به صورت روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، فصلی و سالانه بر روی سایت قرار می‌گیرد.
4-پهنه بندی شاخص دهک و درصد از نرمال که به صورت ماهانه تهیه و به روز رسانی می‌گردد.
5-نقشه هم تعداد دیدبانی گردو غبار به صورت ماهانه ، فصلی و سالانه
6-نقشه هم مقدار رطوبت نسبی و تبخیر و ساعات آفتابی که به صورت ماهانه و فصلی و سالانه به روز رسانی می گردد.
7-گزارش های هفتگی و ماهانه و فصلی و سالانه مرکز علاوه بر بارگذاری بر روی سایت به صورت الکترونیکی و فاکس برای مدیران ستادی در سطح کشور ارسال می‌گردد.
8-تصاویر ماهواره‌ای مشتمل بر شاخص های مختلف مرتبط با خشکسالی که همه هفته پس از به روز رسانی روی سایت مرکز قرار می گیرد.

کد خبر 307442

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha