سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروی دریایی ارتش آمریکا استفاده از سیستم‌های ردیابی مبتنی بر امواج صوتی یا سونار که روند تغذیه جانداران دریایی را مختل می‌کنند، در بخش‌هایی از اقیانوس آرام ممنوع اعلام کرد.

دلفین

براساس گزارش تايم،‌ اين ممنوعيت در پي امضاي توافقنامه‌اي ميان نيروي دريايي آمريكا و فعالان محيط زيستي تصويب شد. اين توافقنامه پس از آن به امضا رسيد كه گروه‌هاي طرفدار محيط زيست از عوارض زيان‌بار سونارها بر تغذيه وال‌ها و دلفين‌ها خبر داده و هشدار دادند استفاده از اين سيستم‌ها مي‌توانند به ناشنوايي و حتي مرگ اين جانداران بيانجامد.

اين توافقنامه پايان‌بخش نبردي قانوني ميان گروه Earthjustice و ديگر گروه‌هاي محيط‌زيستي بود كه عليه خدمات اداره ملي شيلات آمريكا به منظور ارائه مجوز به آموزش‌هاي نظامي دريايي درگرفته‌بود.

اكنون نيروي دريايي آمريكا اجازه استفاده از سونار را در زيستگاه وال‌ها در منطقه‌اي ميان سانتا كاتالينا و جزاير سن‌نيكلاس را نخواهد‌داشت. منطقه تغذيه وال‌هاي آبي در سن‌ديه‌گو نيز از سونارها زدوده خواهد شد.

تمرين‌هاي انفجاري نيروي دريايي كه چهار سال پيش موجب مرگ چند دلفين شد نيز با محدوديت‌هاي شديدي مواجه خواهد شد،‌از جمله انجام اين تمرين‌ها در مناطق ميان مائوي و جزيره بيگ ممنوع خواهد‌شد. همچنين استفاده از مواد منفجره در بخش شرقي جزيره بگ ممنوع خواهد‌بود و از اين زمان به بعد،‌سازمان شيلات موظف است مرگ هر گونه جاندار دريايي در اين مناطق را به دقت بررسي كرده و مورد كنكاش قرار دهد.

کد خبر 307377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha