چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: بافت‌های تاریخی شهرهای کشور صاحب شهردار ویژه می‌شوند.

دکتر فریبرز دولت‌آبادی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام این خبر به خبرنگار همشهری گفت:در راستای اجرایی شدن ماده 166 قانون سوم توسعه که در موارد 114 و 115 برنامه چهارم توسعه تنفیذ شده مدیریت بافت‌های تاریخی باید از طریق شهرداری‌ها انجام بگیرد و به همین دلیل در تدارک انتخاب شهردار بافت تاریخی هستیم.

وی در تشریح چگونگی انجام این کار افزود: مقدمه چنین کاری تشکیل شورای بافت متشکل از معاون عمرانی استانداری، نمایندگان نظام مهندسی، اعضای شورای شهر و شهرداری و همچنین نماینده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بود که این کار در منطقه 12 تهران یا همان محله سیروس و در شهرهای کرمان، اصفهان و بوشهر آغاز شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با چنین شورایی اداره بافت  تاریخی چه از نظر حفظ و چه از نظر احیاء و جریان زندگی ارتقاء می‌یابد.

دولت‌آبادی همچنین تأکید کرد: قرار است شهردارانی که برای بافت‌های تاریخی انتخاب می‌شوند افراد حساس و آگاه به این امر باشند ولی همچنان کار نظارت و پایش به‌عهده سازمان میراث فرهنگی باقی خواهد بود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این‌باره به خصوصیات شهردار بافت تاریخی اشاره کرد و گفت:برنامه‌های دفتر بافت باید از سوی وزارت کشور تدوین شود و قرار نیست شهردار بافت تاریخی تحصیلکرده و متخصص میراث فرهنگی باشد بلکه کافی است نسبت به این مقوله دارای حساسیت‌های کافی باشد.

قرار است نرم‌افزار اجرایی مدیریت در بافت‌های تاریخی و دستورالعمل‌های لازم با همکاری نهادهای مسئول و امور شهر و به‌ویژه فعالیت شورای بافت‌های تاریخی تدوین شود و این درحالی است که در حوزه حفظ بافت‌های تاریخی هم ازنظر  تئوری و هم از نظر تجربه عملی با فقر غیرقابل اغماض مواجه هستیم.

کد خبر 30730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز