یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هر گونه غیربومی که وارد آب منطقه‌ای شود، حیات گونه‌های بومی آن محدوده را تهدید می‌کند که شانه‌دار ژله‌ای به عنوان یکی از این گونه‌های مهاجم در دریای خزر، فک خزری تنها پستاندار این دریا را تهدید می‌کند.

شانه‌دار ژله‌ای تهدیدی برای حیات فک خزری

به گزارش ايرنا، داود میرشکار روز یکشنبه با بیان این که هرگونه غیربومی که وارد آب‌های یک منطقه شود در دو مورد حیات گونه‌های بومی را تهدید می‌کند، افزود: وجود یک گونه مهاجم موجب ایجاد رقابت بر سر منابع غذایی می‌شود و دیگر این که مکان زندگی گونه‌های بومی را در اختیار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است در بسیاری از موارد در دنیا گونه‌های غیربومی در این رقابت پیروز شده‌اند و این موفقیت به مرور سبب افزایش جمعیت آنها می‌شود.

میرشکار گفت: یکی از این موارد هجوم شانه‌دار ژله‌ای در دریای خزر است که از چند جنبه به اکوسیستم آسیب می‌رساند؛ یکی این که از ماهی‌هایی که در سطوح پایین زنجیره غذایی قرار دارند به عنوان منبع غذایی تغذیه می‌کند، در بسیاری موارد نیز دیده شده که تخم این ماهی‌ها را نیز می‌خورد.

وی ادامه داد: بنابر این از دو جنبه آسیب وارد می‌کنند یکی این که خود ماهی‌ها را می‌خورند و دیگر این که از تخم آنها تغذیه می‌کنند که این دو در کنار هم موجب کاهش نسل این ماهیان که منبع غذایی بسیاری از گونه‌های بومی به ویژه فک خزری است، می‌شود.

میرشکار افزود: در کنار این تهدیدات صید بی‌رویه نیز وجود دارد که این عوامل با هم سبب کاهش جمعیت ماهیان دریای خزر می‌شود. در این میان فک خزری منبع غذایی خود را از دست می‌دهد. در نتیجه با نرسیدن غذا، بدن حیوان ضعیف و در مقابل بیماری‌ها ناتوان و آسیب‌پذیر می‌شود و آسیب جدی به کل جمعیت آن وارد خواهد شد.

  • ورود فاضلاب به دریای خزر تهدیدی برای فک‌های این حوضه آبی

وی گفت: ورود انواع فاضلاب‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به دریای خزر عامل دیگری است که حیات فک‌های خزری را تهدید می‌کند.

میرشکار افزود: زمانی که بدن فک‌ها به علت نرسیدن غذای مناسب ضعیف شود در نتیجه مقاومت بدن آنها در مقابل انواع میکروب‌ها کاهش می‌یابد و بیماری به آنها هجوم می‌آورد.

وی گفت: شکار فک‌ها و توله‌های آنها بر روی یخ‌ها در کشورهای حاشیه دریای خزر، گرفتار شدن در تورهای صیادی و نداشتن فضای مناسب برای استراحت در سواحل از دیگر تهدیدات فک خزری است.

مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: حفاظت از فک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ از این رو قرار است با همکاری سازمان‌های مردم نهاد پنج کشور حاشیه دریای خزر جمعیت فک‌ها سرشماری شود.

کد خبر 307048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha