یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رهبر القاعده بالاخره دربرابر داعش اظهارنظر کرد:ما ترجیح می‌دادیم حتی‌الامکان واکنشی نشان ندهیم و آتش این فتنه را خاموش کنیم اما ابوبکر البغدادی و برادرانش چاره ای برای ما نگذاشتند جز آن که از تمامی مجاهدین بخواهیم تا بیعت خود را از این گروه پس بگیرند.

ايمن الظواهري،رهبر القاعده در پیامی صوتی اعلام کرد: رهبری داعش اقدام به فتنه و ایجاد اغتشاش می‌کند و بر این مسئله تاکید کرد که این تروریست منزوی عراقی، رهبر تمام مسلمانان و گروه‌های شبه نظامی موسوم به "خلیفه" نیست.

مدیر پيشين مرکز ملی مقابله با تروریسم آمریکا با ابزار شگفتی از اظهارات ایمن الظواهری درباره اعلان جنگ علیه داعش گفت: الظواهری تاکنون درباره داعش و ابوبکر البغدادی، رهبری این گروه به این وضوح اظهارنظر نکرده بود. این مسئله نشان‌دهنده اختلاف‌هاي گسترده میان رهبری داعش و القاعده است و به‌نظر می‌رسد که این روند سازش‌ناپذیر باشد.

او افزود:‌ آمریکا می‌تواند از این روند به گونه‌ای بهره‌برداری کند که این دو گروه علیه یکدیگر دست به اقدام زده و یک‌سری درگیری‌ و ترور علیه همدیگر ترتیب دهند؛ نظیر کشته شدن فرستاده الظواهری توسط داعش در سال 2014 که برای میانجی‌گری آتش‌بس میان مخالفان در سوریه مامور شده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری ای.بی.سی،‌ یکی از مقام های مقابله با تروریسم آمریکا گفت: یکی از انشعاب‌هاي داعش در پاکستان و افغانستان موسوم به داعش در ولایت خراسان افغانستان با طالبان و القاعده در حال درگیری است. درگیری میان این دو گروه کار ما را آسان‌تر می‌کند.

الظواهری در پیام صوتی جدید خود تاکید کرده  به صورت مستقیم درباره درگیری میان داعش و جبهه النصره از ترس مشروعیت داعش در عراق و شام اشاره نکرده‌است. داعش که شاخه سابق القاعده در عراق بوده، دو سال قبل از این گروه جدا شد.

الظواهری در این پیام از البغدادی به خاطر بی‌توجهی به مسلمانان رنج کشیده در غزه و پاکستان شکایت کرد و گفت:‌ همه از تصمیم البغدادی مبنی براین‌که خودش را چهارمین خلیفه مسلمانان خواند، متعجب شدند. البغدادی بدون مشورت با مسلمانان این کار را انجام داده است.

کارشناسان می گویند به نظر می‌رسد این پیام صوتی بهار سال گذشته میلادی ضبط شده باشد و الظواهری در آن بر تعهدهاي گذشته از جمله بر وفاداری با ملاعمر، رهبر سابق طالبان که مرگش اخیرا تایید شد،‌ مجددا تاکید کرده است.

نیکولاس پالارینو، مشاور سابق و ارشد مقابله با تروریسم در کنگره آمریکا در این‌باره گفت: الظواهری مجبور شده تا اعلام کند البغدادی قدرت القاعده و داعش را تضعیف می‌کند و ممکن است به دولت‌های عربی پیشنهاد فرصتی را برای ایجاد اختلاف میان گروه‌های شبه نظامی و آنهایی بدهد که به صورت گروهی در عراق و سوریه در حال نبرد هستند.

پالارينو افزود: مخالفان میانه‌رو باید از این تنش بهره‌برداری کنند. رهبران در کشورهای اردن، کویت، عربستان و مصر می‌توانند اختلافات میان این دو گروه را برای مسلمانان جهان توضیح دهند.

مایکل هیدن،‌ مدیر سابق سیا نیز گفت:‌ جامعه اطلاعاتی تنش در القاعده را در پی مرگ اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده پیش‌بینی کرده بود؛ همان چیزی که اکنون میان القاعده و داعش در حال رخ دادن است و آمریکا می‌تواند از آن به نفع خود استفاده کند.

او توضيح داد: این یک ایده بسیار خوب است. ما همواره فکر می‌کردیم مرگ بن لادن باعث ایجاد تفرقه و اختلاف میان مصری‌ها و سایر اعراب در داخل گروه القاعده شود چون الظواهری یک مصری است که جانشین بن لادن شده است. زمانی‌که می خواهید از این تنش میان دو گروه افراطی خشن به نفع خود بهره ببرید،‌ باید به شدت مراقب باشید.

کد خبر 307038

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha