همشهری آنلاین: عضو هیات علمی انجمن علوم خاک ایران گفت: بحران آب از بحران خاک ناشی می‌شود لذا برای عبور از بحران آب ابتدا باید از بحران خاک عبور کرد.

بحران آب ناشی از بحران خاک است

به گزارش ایرنا، احمد لندی روز چهارشنبه در آیین اختتامیه چهاردهمین همایش علوم خاک ایران که در تالار خیام دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان برگزار شد با قرائت قطعنامه این همایش افزود: برای حفظ کیفیت پسته‌های خندان، حفظ رتبه نخست پسته ایران در جهان، جلوگیری از فرسودگی خاک و ناپایداری اوضاع آبهای کشور باید از بضاعت علمی و توانمندی‌های انجمن‌های علمی به‌ویژه علوم خاک ایران بیشتر استفاده کرد.

دکتر لندی در تشریح این قطعنامه 16 بندی گفت: ریشه بسیاری از معضلات خاک‌ها، تاییدکننده نبود نگرش جامعه در رابطه با آب و خاک و محیط زیست است.

وی اظهار کرد: مباحث خاک به بخش کشاورزی منحصر نشود و دانشمندان بایستی فراتر از کشاورزی برای تولید غذای سالم دغدغه‌هایی نظیر آلودگی هوا و آب را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

عضو هیات علمی انجمن علوم خاک ایران گفت: با توجه به رشد شتابان توسعه در ایران و شناخت استعدادها ضرورت دارد مسئولان جهاد کشاورزی تهیه نقشه‌های خاک‌شناسی و طبقه‌بندی اراضی در مقیاس یک 25 هزارم و تدوین برنامه موضوع کشت در دشت‌های کشور را با اولویت حوزه‌های کشاورزی به طور جدی مد نظر قرار دهند.

لندی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی در استان کرمان و سایر مناطق خشک و نیمه خشک بهتر است در بهینه‌سازی آب‌های نامتقارن اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به آغاز و گسترش ارتباطات بین‌المللی و تعاملات بیش‌تر جهانی، زمینه همکاری با علوم دانشگاهی و پژوهشی جهانی بویژه انجمن علمی علوم خاک، در راستای پرداختن به معضلات جهانی از جمله خاک مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به مشکلات عرصه خاک ضرورت دارد در آستانه تغییر تشکیلات وزارت جهاد کشاورزی، متناظر با دفتر آب، دفتر خاک نیز تاسیس شود.

دبیر انجمن علوم خاک ایران هم در این آیین گفت: انجمن علمی علوم خاک ایران دارای هفت عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است.

دکتر علیرضا فلاح افزود: در بیش از یک سال اخیر کارهایی از جمله انجام امور ثبتی در اداره ثبت شرکت‌ها، صدور کارت عضویت، به‌روزرسانی پرتال انجمن و ایجاد عضویت در سایت انجمن انجام شده است.

وی تصریح کرد: انجمن علمی علوم خاک ایران دارای رتبه A است و توانسته‌ایم مجوز انتشار پنج مجله علوم خاک را بگیریم و مجله فارسی مدیریت خاک‌های مناطق خشک با همکاری دانشگاه ولیعصر رفسنجان منتشر خواهد شد.
وی گفت: مجله انگلیسی علوم خاک نیز در آینده نزدیک منتشر می‌شود.

رییس مجمع عمومی علوم خاک ایران هم افزود: ریشه مشکلات خاک ایران، عدم توجه مسئولان و قانونگذاران به مسائل اساسی خاک بوده است.

دکتر محمدرضا نیشابوری افزود: این موجب شده که اهمیت موضوع خاک در خفا بماند لذا فعالیت‌ها در زمینه مطرح کردن مسائل خاک، جایگاه خاک و شناساندن اهمیت این جایگاه به مسئولین رده بالای کشور باید شفاف شود.

وی مساله خاک را از آب مهم‌تر دانست و گفت: این همایش به منظور اهمیت ویژه خاک برگزار شده است.

چهاردهمین همایش علوم خاک ایران با حضور اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران و دانشجویان علوم خاک از سراسر ایران و تعدادی از پژوهشگران خارجی در دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان 16 شهریور افتتاح و در این سه روز بیش از 700 مقاله به صورت شفاهی و پوستر ارایه شد.

کد خبر 306884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha