همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که حدود نیمی از بزرگ‌سالان آمریکایی دیابت یا پیش‌دیابت دارند. بر اساس این بررسی درصد افرادی مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده به‌خصوص در میان آمریکاییان آسیایی‌تبار بالا است

به گزارش لايوساينس این بررسی نشان داد که 12 درصد بزرگ‌سالان آمریکایی دیابت و 38 درصد آنان پیش‌دیابت دارند؛ عارضه‌ای که درآن قند خود به طور غیرطبیعی بالاست، اما به حد افزایش قند خون در دیابت نمی‌رسد.

به علاوه، بیش از یک‌سوم افراد دچار دیابت تشخیص‌داده‌نشده باقی می‌مانند، به این معنا از دچار بودن به این عارضه بی‌خیر هستند. بر اساس این بررسی درصد افرادی مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده به‌خصوص در میان آمریکاییان آسیایی‌تبار بالا است- حدود 50 درصد آمریکاییان آسیایی‌تبار دچار دیابت از اینکه دچار این عارضه هستند، بی‌خبرند.

دکتر گریفین راجرز، رئیس موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا (NIDDK) گفت: «ما درمان‌هایی برای کمک به افراد دچار دیابت در اختیار داریم، اما این درمان‌ها فقط به افرادی کمک می‌رساند که بیماری‌شان تشخیص داده باشد.»

در این بررسی جدید، پژوهشگران اطلاعات به‌دست‌آمده ازبیش از 26000 بزرگ‌سال آمریکایی را که در نظرخواهی میان سال‌های 1988 و 2012 شرکت کرده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند. از افراد شرکت‌کننده خواسته شد آیا دچار دیابت تشخیص داده شده‌اند یا نه و همچنین از آنان نمونه‌های خون گرفته شد تا پژوهشگران میزان قند خون شرکت‌کنندگان را اندازه بگیرند.

در طول دوره بررسی، درصد افراد دچار دیابت از کمتر از 10 درصد در فاصله زمانی 1984 تا 1994، به بیش از 12 درصد در سال‌های 2011-2012 رسید. این افزایش در میزان دیابت با افزایش چاقی همگام بود که مهم‌ترین عامل خطرساز برای دیابت نوع 2 شمرده می‌شود.

اما به گفته این پژوهشگران،شیوع دیابت در فاصله‌های سال‌های 2007 تا 2012 تغییر چندانی نکرده است که ممکن است بیانگر عدم افزایش میزان‌های چاقی در همان دوره زمانی باشد.

دیابت بیش از همه در افراد در سن بالاتر شایع بود- حدود یک‌سوم بزرگ‌سالان 50 ساله و بالاتر در سال‌های 2011-2012 دچار این بیماری بودند،‌ درحالی‌که در مقام مقایسه میزان ابتلا به دیابت در بزرگ‌سالان در فاصله سنی 45 تا 64 میزان 17 درصد، و در بزرگ‌سالان با سن کمتر 5 درصد بود.

یک دلیل برای درصد بالای موارد دیابت تشخیص داده نشده در میان آمریکاییان آسیایی‌تبار ممکن است این باشد که افراد این گروه قومی نسبت به سایر گروه‌های قومی، اغلب مقادیر کمتر شاخص توده بدنی یا BMI دچار دیابت می‌شوند. به گفته این پژوهشگران، در نتیجه ممکن است پزشکان آمریکاییان آسیایی‌تبار را در زمانی که در معرض خطر دیابت قرار دارند، غربالگری نکنند.

کاترین کوی‌ای، یکی از دو نویسنده این مطالعه و رئیس برنامه‌های اپیدمیولوژی دیابت در NIDDK گفت: «درصد بالای افراد دیابتی تشخیص داده نشده بیانگر نیاز بیشتر به انجام آزمایش برای دیابت نوع دو و نیز نیاز به آموزش بیشتر درباره هنگام انجام این آزمایش به‌خصوص در میان جمعیت‌هایی مانند آمریکاییان آسیایی‌تبار است که ممکن است در شاخص توده بدنی پایین‌تری نسبت به سایر گروه‌ها به دیابت مبتلا شوند.

این پژوهشگران یادآور شدند که انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که افراد دو بار آزمایش برای تأیید تشخیص دیابت انجام دهند. اما پژوهشگران در این بررسی جدید، فقط اطلاعات به‌دست‌آمده از یک‌بار آزمایش خون را در اختیار داشتند. درنتیجه به گفته این پژوهشگران، برخی از شرکت‌کنندگان در این تحقیق که در رده افراد دیابتی قرار گرفته‌اند، ممکن است دچار دیابت نباشند.

این بررسی در شماره 8 سپتامبر ژورنال پزشکی آمریکا یا جاما منتشر شده است.

کد خبر 306838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha