همشهری آنلاین: در حالی که اقتصاد هند تحت تأثیر کاهش روز افزون ارزش روپیه و کاهش تولید ناخالص داخلی زیان‌هایی را متحمل شده، وزارت دارایی این کشور امروز برنامه‌های خروج از این بحران را اعلام کرد.

 دولت هند سیاست های اقتصادی جدیدی تنظیم کرد

به گزارش ایرنا، وزارت آمار و اجرای برنامه های هند اعلام کرد که نرخ تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 2015 به 7 درصد رسید، درحالی که این نرخ در مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد بود.

ارزش روپیه نیز طی سال گذشته روند نزولی گرفته و امروز هر دلار نیز در بازار 66.49 روپیه معامله می شود. بازار سهام بمبئی در 24 آگوست شاهد افتی بود که در 7 سال اخیر سابقه نداشته است. این بازار سهام هنوز نتوانسته افت یکروزه آن تاریخ را جبران کند.

در این شرایط، وزیر دارایی هند امروز برنامه های دولت برای بهبود وضع اقتصادی را تشریح کرد که موارد مختلفی از کنترل پول های سیاه تا واردات و اصلاح قانون مالیاتی را شامل می شود.

  • هیچ نرمشی در مقابل پول سیاه وجود ندارد

آرون جیتلی، وزیر دارایی هند تصریح کرد که دولت این کشور درباره بازگرداندن پول سیاه به سیستم رسمی با نرمش برخورد نمی کند.

وزیر دارایی هند گفت: هیچ اقتصادی در چنین شرایطی نمی تواند زنده بماند. هدف نهایی هر اقتصادی، وارد ساختن منابع بیشتری به سیستم است.

وی با اشاره به رکود در بازار املاک هند افزود : دلیل این رکود توقف جریان پول سیاه نیست بلکه دلایل اقتصادی دیگری دارد.

جیتلی گفت: هیچکس نمی تواند ادعای حقی ویژه داشته باشد و به معامله با پول سیاه ادامه دهد.

  • امید به تصویب قانون جدید مالیات خدمات و کالا

وزیر دارایی هند در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه قانون جدید مالیات خدمات و کالا از ماه آوریل سال آینده به اجرا درمی آید، هشدار داد که اگر کنگره به مانع تراشی ادامه دهد ممکن است اجرای آن به تأخیر بیفتد.

وی با اشاره به مخالفت حزب کنگره با این لایحه افزود: اگر موانع بر سر راه اجرای قانون جدید مالیات خدمات و کالاها ادامه یابد، این حزب مسوول ضربه ای است که اقتصاد هند می خورد.

جیتلی تصریح کرد: زمانبندی اصلاحات مالیات غیرمستقیم از عهده دولت خارج است چون حزب کنگره در این زمینه سنگ اندازی می کند اما امیدواریم که دیر یا زود با تصویب این لایحه، رژیم مالیات غیرمستقیم تسهیل شود.

وی افزود: دولت هند دو سوم حمایت مجلس راجیا سابا را داراست. اگر حمایت چند حزب موافق در مجلس لوک سابا هم جلب شود، این لایحه تصویب خواهد شد.

  • 2 راهکار برای حبس نشدن طلا در خانه ها

وزیر دارایی هند از دو سیاست اقتصادی برای کاهش واردات طلا نیز خبر داد. بر این اساس، یکی از راهکارهای دولت هند، خرید اوراق قرضه طلاست که افراد می توانند به جای خرید طلا، روی اوراق قرضه سرمایه گذاری کنند.

به گفته وی، دولت محدودیتی هم برای اوراق قرضه طلا درنظر گرفته که هر هندی سالانه می تواند تا 500 گرم سرمایه گذاری کند.

وزیر دارایی هند توضیح داد: دومین راهکار، برنامه کسب درآمد طلا است که به مردم کمک می کند از طلاهایی که در مخازن بانک هاست درآمد کسب کنند. طلایی که بر اساس این برنامه ذخیره می شود به چرخه اقتصاد بازمی گردد و به کاهش واردات کمک می کند.

هند یکی از دو بازار بزرگ طلا است که تقاضای شمش و سکه در بازار این کشور به سالانه 300 تن می رسد. خانواده های هندی به طور سنتی طلا را سرمایه گذاری امن می دانند اما افزایش تقاضا برای طلا موجب شده که واردات طلا افزایش یابد، بر نرخ تبادل ارز تأثیر بگذارد و کسری بودجه کنونی را تشدید کند.

به گفته جیتلی قیمت فلز زرد از سوی بانک ذخیره هند تعیین و اوراق قرضه طلا نیز از طریق بانک ها، ادارات پست و کمپانی های مالی غیربانکی فروخته می شود و برای مدت 5 تا 7 سال واگذار می شود.

وزیر دارایی تصریح کرد: این اوراق قرضه می توانند به عنوان وثیقه وام مورد استفاده قرار گیرند یا خرید و فروش شوند. از این طریق، مردم هند به جای نگه داشتن طلا در خانه هایشان می توانند سود سرمایه گذاری روی این فلز گرانبها را نیز دریافت کنند.

دولت هند در بیانیه ای اعلام کرد که همه ریسک های مربوط به سرمایه گذاری در این اوراق قرضه از طریق صندوق ذخیره طلا را پوشش می دهد.

کد خبر 306812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha