شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یحیی تابش در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد.

یحیی تابش

وی در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و مدرک دکتری خود را در ریاضیات کاربردی از دانشگاه سیراکیوس آمریکا اخذ کرد.

تابش به مدت ۱۱ سال در دانشگاه صنعتی اصفهان و پس از آن دردانشگاه صنعتی شریف مشغول به کار شد. او همچنین به مدت ۴ سال رییس دانشکده علوم ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف و پس از آن به عنوان معاون مرکز کامپیوتر آن دانشگاه منصوب گردید.

دکتر تابش به مسابقات ریاضی و انفورماتیک علاقه زیادی دارد. وی یکی از برگزارکنندگان اولیه مسابقه ریاضی اصفهان بود. مسابقه‌ای که راه را به سوی المپیادهای ریاضی ایران و بسیاری المپیادهای علمی دیگر در ایران باز کرد.

او از طراحان و مؤسسان خانه‌های ریاضیات در ایران است. همچنین نویسنده و ویراستار نخستین مجلة انجمن ریاضی ایران (فرهنگ و اندیشة ریاضی) می‌باشد.

یحیی تابش در ایجاد تحرک در بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به‌ منظور انتخاب ریاضیات و علوم کامپیوتر به عنوان رشته تحصیلی نقش بسزایی دارد.

وی در سا ل‌های متمادی درگیر آماده‌سازی تیم‌های ایرانی برای شرکت در المپیادهای ریاضی بود. تابش یکی از برگزارکنندگان بسیاری از کارگاه‌ها و سمینارهای ریاضی، علوم در جریان کنفرانس‌های داخلی در ایران بود.

دکتر یحیی تابش عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی شریف در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۰ مصادف از سوی پروفسور پیتر کندراو، رییس کمیته جوایز، فدراسیون جهانی مسابقات ریاضی ملی ۱ به عنوان برنده نشان جهانی پال اردیش در سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

برخی از سمت های دکتر تابش به شرح زیر است:

  • رئیس انجمن ترویج علم ( ۱۳۷۶ -۱۳۷۸)
  • عضو کمیته المپیاد ریاضی ایران ( ۱۳۶۶ - تاکنون)
  • قائم مقام سرپرست تی مهای ایرانی در المپیادهای ریاضی ایران (۱۳۷۷-۱۳۷۴)
  • سرپرست تیم‌های ایرانی در المپیادهای ریاضی ایران ( ۱۳۷۸-1380)
  • سرپرست تیم‌های ایرانی در المپیاد بین‌المللی انفورماتیک( ۱۳۶۸-۱۳۷۰)
  • مدیر اجرایی مسابقات منطقه غرب آسیا ( ۱۳۸۲ - تاکنون)
  • مدیر و برگزارکننده مسابقات مدارس ایران ( ۱۳۸۶ - تاکنون)
  • مدیر و برگزارکننده مسابقه ریاضی کانگورو در ایران (۱۳۸۷ تاکنون)
کد خبر 306164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha