شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کافئین در قهوه، چای و سایر فراورده‌هایی که روزانه مصرف می‌کنیم، وجود دارد، پسر چرا گفته می‌شود پودر خالص قهوه می‌تواند خطرناک باشد.

pure powdered coffee

به نوشته لايو ساينس سازمان غذا و داروی آمریکا روز اول سپتامبر نامه‌های هشداری به پنج شرکت که پودر خالص قهوه می‌فروشند، فرستاد که اعلام می‌کرد، فراورده‌های آن‌ها، "می‌توانند برای مصرف‌کنندگان خطر عمده‌ای ازلحاظ ایجاد بیماری و آسیب داشته باشند."

به گفته این سازمان، اين فراورده‌های پودر قهوه نسبت به نوشابه‌های نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه معمولي بسیار قوی‌ترند، و می‌توانند از این لحاظ خطرناک باشند که مردم به‌آسانی ممکن است مقدار کشنده‌ای از کافئین را از راه آن‌ها دریافت کنند. فقط یک فنجان نوشيدني تهيه شده با پودر خالص قهوه حاوی همان مقدر کافئینی است که در 28 فنجان قهوه عادی وجود دارد. درواقع دو قاشق چای‌خوری از پودر خالص قهوه می‌تواند اغلب بزرگ‌سالان را بکشد.

هنری اسپیلر، رئیس مرکز مسمومیت سنترال اوهایو در بیمارستان ملی کودکان می‌گوید: «پودر خالص قهوه بسیار تغلیظ‌شده است.» به گفته او اغلب افراد که مشکلی با نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نوشابه گازدار ندارند، درنمی‌یابند که میزانی از کافئین که از این راه دریافت می‌کنند، فقط در حد میلی‌گرم است.

میزان کافئین موجود در یک قاشق چای‌خوری پودر خالص قهوه برحسب فراورده‌های گوناگون تفاوت‌های زیادی دارد. به گفته اسپیلر یک قاشق چای‌خوری از برخی از محصولات پودر خالص قهوه می‌تواند تا حدود 5 گرم کافئین داشته باشد؛ در مقام مقایسه یک فنجان قهوه حدود 65 تا 100 میلی‌گرم کافئین دارد. یک قاشق چای‌خوری پودر خالص قهوه می‌تواند کافئینی در حد 50 تا 75 فنجان قهوه عادي داشته باشد.

یک مشکل دیگر این است که مصرف‌کنندگان معمولاً وسایل لازم برای توزین آن و تعیین دوز مناسب را ندارند. اندازه وعده توصیه‌شده برای پودر خالص قهوه فقط 50 میلی‌گرم تا 200 میلی‌گرم است- یعنی حدود یک شانزدهم قاشق چای‌خوری.

سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «تفاوت میان مقدار ایمن و دوز سمی کافئین در این فراورده‌های پودر خالص قهوه بسیار اندک است."

نکته دیگر این است که کوچک‌ترین بسته‌های پودر خالص قهوه که به‌وسیله برخی از شرکت‌ها فروخته می‌شود، حاوی 100 گرم پودر است که 2000 برابر اندازه وعده توصیه‌شده است. و برخی از شرکت‌ها پودر خالص قهوه را در بسته‌های 25 کیلوگرمی می‌فروشند که محتوای كافئين آن تا 500 هزار برابر اندازه وعده توصیه‌شده كافئين است.

دوزهای بالای کافئین می‌تواند باعث عوارض جانبی وخیمی ازجمله افزایش فشارخون، تپش سریع یا نامنظم خطرناک قلب، حمله تشنجی و حتی مرگ شود.

گرچه با نوشیدن 50 فنجان قهوه هم می‌توان به این حد سمی رسید، اما احتمالاً اغلب افراد پیش از رسیدن به این حد نوشیدن را به خاطر اثرات ناراحت‌کننده‌ای که احساس می‌کنند، متوقف می‌کنند.

به گفته اسپیلر خطر پودر قهوه این است که ممکن است شما کل این دوز سمی را یکجا مصرف کنید.

کد خبر 306069

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha