سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین : 120 برگزیده ششمین جشنواره موسیقی جوان در سه رده سنی مختلف دوشنبه شب(12 شهریور) در تالار وحدت معرفی شدند.

به گزارش همشهری آنلاین دراین مراسم که در حضور جمع کثیری از مشتافان موسیقی برگزار شد، ابتدا داریوش پیرنیاکان با اشاره به وقفه سه ساله در برگزاری این جشنواره ابراز امیدواری کرد که این جشنواره در سالهای دیگر با قوت و کیفیت بهتری برگزار شود.

وی از معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر امور شعر و موسیقی قدردانی کرد که برای نخستین بار هزینه های ایاب و ذهاب ونیز اقامت هنرمندان شهرستانی را تقبل کردند و نتیجه این کار را افزایش حیرت انگیز شرکت کنندگان شهرستانی دانست که 225 نفر را شامل می شدند.

پیرنیاکان داوری کارها را دشوار ارزیابی کرد و علت آن را رقابت بین شرکت کنندگان دانست و در ادامه گفت که برخی مشکلات در آیین نامه مسابقات وجود دارد که امیدواریم در سال ها ی آتی برطرف شود.

پیرنیاکان اگر چه ذکری از تعداد آثار رسیده به دفتر جشنواره نکرد اما گفت که 440 نفر دراین جشنواره شرکت کردند که 330 نفر آنها موسیقی سنتی و 110 تن از آنان در بخش موسیقی کلاسیک اثر فرستادند .

به گفته پیرنیاکان رقابتها در دو تالار رودکی(ویژه موسیقی ایرانی و سازهای سنتی و آواز ایرانی) و تالار بتهوون خانه هنرمندان( ویژه سازهای موسیقی کلاسیک) برگزار شد و هفده نفر از داوران در رده های مختلف به داوری کارها پرداختند.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که درمیان داوران داود گنجه ای، علی اکبر شکارچی، هوشنگ ظریف و عطاء جنگوگ داوران اصلی و ثابت بودند و سپس در بخش سازهای  ایرانی  وآواز مجید کیانی(سنتور)، نصراله ناصح پور(آواز)، سیامک بنایی(تمیک)، درویش رضا منظمی(ویلن ایرانی)، افلیاپرتو(پیانو)، عبدالنقی افشارنیا(نی)، محمد اسماعیلی(تمبک) و پریچهر خواجه(قانون) را برعهده داشتند ودر بخش سازهای کلاسیک ویلنسل، پیانو، گیتار فیلامینکو، گیتار کلاسیک، فلوت، کلارینت و ویلن کلاسیک دکتر محمد سریر، سیمون آیوازیان، مهرک صفاییه، اکبر محمدی و محمدعلی لقا داوری می کردند.

درادامه این مراسم  گروه موسیقی هنرستان پسران به اجرای برنامه پراخت و برخی از آثار سینکی را اجرا کرد و سپس چند نوازنده برگزیده به اجرای برنامه پرداختند.

علی اکبر شکارچی نوازنده کمانچه وردیف دان و سخنگوی هیات داوران دیگر دست اندرکار جشنواره بودکه به جایگاه آمدو بیانیه هیات داوران را قرائت کرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های معاونت هنری وزارت ارشاد ونیز دفتر امور موسیقی وشعر گفت هیات داوران امید وار است که جوانان منتخب به حال خود رها نشوند و با ایجاد دبیرخانه ای دائمی زیر نظر گرفته شوند و زیر نظر اساتید این فن کارکنند.

وی همچنین توصیه کرد که افرادی که برگزیده شدند ، به عضویت خانه موسیقی درآیندو نیز ازامکاناتی چون چتر بیمه ای این نهاد برخوردار شوند.

شکارچی همچنین از استقبال گسترده  جوانان از موسیقی در اقصی نقاط کشور خبرداد وگفت که بهتر است دولت ونیز آموزش و پرورش به ایجاد هنرستانهای موسیقی درمراکز استانها ونیز شهرهای بزرگ اقدام کنند و همچنین پیشنهاد دادکه درس موسیقی در دبستان نیز گنجانده شود تا خردسالان و دانش‌آموزان از دوران کودکی با موسیقی علمی و سنتی ایران آشنا شوند.

این نوازنده و ردیف دان نامی در پایان به هنرآموزان ونیز تمامی کسانی که دراین جشنواره اجرای برنامه داشتند توصیه کرد که در انتخاب جنس شنیداری کارهای خود هم دقت کنند و از موسیقی دوران قاجار به عنوان بهترین موسیقی برای ادامه کار یاد کرد.

درادامه این مراسم ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد ضمن اشاره به جایگاه موسیقی و توجهی که در چند ماه اخیربه این هنرشده است گفت:جشنواره  موسیقی جوان نشان داد که نباید به عنوان یک جشنواره معمول به آن بنگریم. ما باید المپیاد هنری را در کنار جشنواره‌ها قرار دهیم و رشته‌ موسیقی خود می‌تواند قدم اول این المپیاد باشد.ما می‌توانیم دبیرخانه دائمی این المپیاد را تشکیل و آن را مرجع استاندارد سازی موسیقی در حوزه جوان کنیم.

وی تصریح کرد: ما نباید برگزیدگان این جشنواره را به حال خود رها کنیم چرا که پشتوانه موسیقی ما همین گروه‌های جوان هستند. من از استادان موسیقی می‌خواهم که رهبری گروه‌های جوان را بپذیرند. و آنها را در مسیر پرورش قرار دهند.

معاون هنری ارشاد در خاتمه در خصوص گروههای شرکت‌کننده از شهرستان‌ها خاطرنشان کرد: یکی از سیاستهای دولت توجه به شهرستانهاست که در این دوره نیز شاهد حضور موفق جوانان شهرستانی بودیم. 

درادامه این مراسم متخبین جشنواره در سه رده سنی معرفی شدند که نام و مشخصات کامل آنها را می توانید در سایت دفتر امور موسیقی وشعر وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی بخوانید.

کد خبر 30596

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز