مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

سید محمد فخار: ایستگاه‌های قائم، نوبنیاد و شهید زین‌الدین این روزها مملو از مهندسان و کارگرانی است که ‌۳ایستگاه از بخش شمالی متروی خط۳را برای افتتاح آماده می‌کنند تا به‌زودی حمل‌ونقل شهری را به شمال شرق پایتخت برسانند.

مترو

تحولات پيش روي حمل‌ونقل شهري در شرايطي رخ مي‌دهد كه كمتر از يك‌ماه تا آغاز سال تحصيلي باقي مانده و مسئولان شهري در پي ظرفيت‌سازي براي مديريت 5ميليون سفر شهري جديد هستند كه با حضور دانش‌آموزان و دانشجويان هر روز در تهران رقم خواهد خورد.

  • جابه‌جايي يك ميليون نفر در هر روز

پروژه 18كيلومتري بخش شمالي خط 3 متروي تهران از نظر حجم عمليات فني، اجرايي و مالي بزرگ‌ترين پروژه سال مديريت شهري است كه با اتصال آن به بخش جنوبي در حال بهره‌برداري اين خط، طولاني‌ترين خط مترو خاورميانه به طول 37كيلومتر، ظرفيت جابه‌جايي مسافر در ناوگان متروي تهران را يك ميليون نفر افزايش خواهد داد.

هابيل درويشي، مديرعامل شركت متروي تهران و حومه در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به ابعاد اين پروژه بزرگ شهري تصريح كرد: ايستگاه قائم جزو ركوردهاي مترو در زمينه كار عمراني است و ظرف 14ماه در ميان تلي خاك، ايستگاهي بزرگ و با ظرفيت براي استفاده شهروندان ساخته شد و هم‌اكنون مراحل نصب 8پله برقي آن در حال اجراست. اين ايستگاه كه در گوشه شمال شرقي شهر قرار دارد قرار است در كمتر از يك ساعت شهروندان را تا ايستگاه آزادگان در گوشه جنوب غربي شهر جابه‌جا كند. اين ايستگاه به‌علت عبور از خيابان وليعصر مي‌تواند جايگزين مناسبي براي سفرهاي شهري باشد كه با اتوبوس و وسايل نقليه شخصي امكان تردد در آن نيست. به گفته دوريشي، در ساير ايستگاه‌هاي در حال آماده سازي نيز كارهاي پاياني در حال انجام است تا با آغاز سال تحصيلي، مترو نيز به يكي از گزينه‌هاي مهم حمل ونقل عمومي در شمال شرق شهر تبديل شود. در ايستگاه متروي نوبنياد نيز مراحل نصب پله‌هاي برقي با سرعت دنبال مي‌شود و ايستگاه شهيد زين الدين در تقاطع بزرگراه‌هاي شهيد صياد شيرازي و شهيد زين‌الدين به‌صورت كامل آماده بهره‌برداري شده است. فاصله بين ايستگاه‌ها به‌طور متوسط يك كيلومتر است اما در فاصله 2 ايستگاه محلاتي و اقدسيه كه مراحل ساخت را طي مي‌كند، فاصله به 2200متر مي‌رسد.

همچنين به گفته رضايي ملك مسئول ايستگاه قائم، اين ايستگاه در 2 تراز و در عمق 40متري زمين و بدون هيچ‌گونه مشكلي براي تردد شهري و ساكنان شهرك قائم و ابوذر ساخته شده است. در اين ايستگاه كه قرار است پايانه انتهايي خط 3باشد 42هزار مترمكعب خاكبرداري صورت گرفته و 18هزار مترمكعب بتن ريزي صورت گرفته است.

  • تحولي ديگر در حمل ونقل شهر

متروي خط3پس از بهره‌برداري از بزرگراه امام علي و خط تندروي آن، بزرگ‌ترين تحول حمل‌ونقلي در شرق پايتخت تلقي مي‌شود كه مي‌تواند گزينه مناسبي براي كاهش سفرهاي غيرضروري از شمال شرق تا مركز و حتي جنوب غربي تهران باشد. هم‌اكنون بيش از 2 سال از بهره‌برداري خط تندروي امام علي مي‌گذرد و روزانه ده‌ها هزار نفر در اين خط جابه‌جا مي‌شوند. با مجهز شدن شمال تهران به مترو، مي‌توان سرعت بيشتري در تردد مردم از اين بخش از شهر را پيش‌بيني كرد. ظرفيت بهره‌برداري از متروي خط3، براساس سرفاصله 2دقيقه، 45هزار نفر هر ساعت در هر جهت و 90هزار نفر در يك ساعت است. بدين‌ترتيب با اتكا به ظرفيت كامل اين بخش، روزانه حدود يك ميليون نفر مي‌توانند با خط 3مترو، سفرهاي درون شهري خود را سامان دهند.

  • تور عكاسي در 3ايستگاه در شرف افتتاح

در آستانه تكميل طولاني‌ترين خط متروي خاورميانه، 30عكاس خبري از روند ساخت بخش شمالي متروي خط 3بازديد و عكسبرداري كردند. ديروز عكاسان درحدفاصل ايستگاه شهيد بهشتي تا ايستگاه قائم در شمال شرق تهران حاضر شدند و ابعاد فني و اجرايي صنعت پيشرفته متروي تهران را به تصوير كشيدند. اغلب عكاسان شركت‌كننده در اين تور 3ساعته، سوژه‌هاي موجود در اين صنعت را بي‌بديل خواندند.

کد خبر 305699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha