همشهری آنلاین: نتایج یک بررسی جدید به‌وسیله پژوهشگران دانشگاه ایلینوی در آمریکا نشان می‌دهد، مردان و افراد بالای ۶۵ سالی که در محیط‌های با حضور بیشتر طبیعت زندگی می‌کنند، بهتر می‌خوابند.

به گزارش ریلکس نیوز دیانا گریبسی- توسان،‌ استاد حرکت‌شناسی و بهداشت اجتماعی و عضو بخش علوم تغذیه‌ای در دانشگاه ایلینوی در شیکاگو توضیح داد: «بررسی‌ها نشان می‌دهند که خواب ناکافی با افت سلامت روانی و جسمی، کاهش کارکرد شناختی و افزایش چاقی همراه است. این بررسی جدید نشان می‌دهد که قرارگیری در معرض محیط طبیعی ممکن است به افراد کمک کند که به خوابی که نیاز دارند، دست یابند.»

پروفسور گریسبی- توسان با دو پژوهشگر از این دانشگاه و چندین دانشمند از دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک کار کرد تا به این نتایج رسید. این گروه تحقیقاتی از داده‌هاي به دست آماده از «سیستم نظارت بر عوامل خطرساز رفتاری»،‌ ابزار پایشی که مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) به راه انداخته‌اند، استفاده کردند.

شمار کل 255171 نفر به‌عنوان نماینده بزرگ‌سالان آمریکایی مورد پرسش قرار گرفتند تا معلوم شود آیا رابطه‌ای میان روزهای اعلام‌شده دچار بودن به خواب ناکافی و دسترسی به فضاهای سبز ارتباطی وجود دارد یا نه.

این گروه پژوهشی همچنین از ضریب USDA برای اندازه‌گیری ساعات نور آفتاب در مناطق جغرافیایی گوناگون، پارامتری مهم در تنظیم ریتم شبانه‌روزی و درجه حرارت، استفاده کردند.

پژوهشگران بر پاسخ‌ها به سؤالات درباره کیفیت خواب در ماه گذشته، دریافتند که شایع‌ترین پاسخ این است که شرکت‌کنندگان خواب بد برای کمتر از یک هفته است.

  •  مردان نسبت به زنان حساس‌ترند

پروفسور گریسبی- توسان دراین‌باره اشاره کرد: «جالب‌توجه این بود که در کل این نمونه، افرادی که به‌طور مداوم 21 تا 29 روز خواب ناکافی گزارش کرده بودند، در مقایسه با افرادی که خواب ناکافی‌شان در حد کمتر از یک هفته بود،‌ نسبت کمتری از دسترسی به فضای سبز و محیط‌های طبیعی داشتند.»

در میان مردان رابطه میان خواب و قرارگیری در معرض محیط سبز بسیار قوی‌تر از زنان بود. اما به گفته گریسبی-توسان، هم در افراد بالای 65 سال، چه مرد و چه زن، طبیعت «یک عامل کمک‌کننده قوی به خواب» بود.

گریسبی- توسان همچنین تأکید کرد که رابطه‌ای میان زندگی در نزدیکی فضاهای سبز و افزایش میزان فعالیت جسمی وجود دارد که تصور می‌رود به خواب راحت کمک کند.

یافته‌های این بررسی می‌تواند درنهایت برای کمک به درمان افرادی که مشکلات خواب دارند، به کار رود. برای مثال واداشتن افراد برای صرف کردن مدت بیشتری در طبیعت و ایجاد آسایشگاه‌های با فضا، نور خورشید و باغ‌های بیشتر که فعالیت‌های بیرون از خانه را تشویق کند.

کد خبر 305093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =