سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

دونالد ترامپ که اعلام کاندیداتوری‌اش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا بسیار پر سروصدا بوده، به‌رغم اینکه از ابتدا اعلام کرده بود برای انتخابات تنها به پول خودش متکی است سرانجام تغییر تاکتیک داد و در جلسه‌ای خصوصی که برای جمع‌آوری پول برای اجرای کارزار انتخاباتی‌اش ترتیب داده شده بود شرکت کرد.

آمریکا

ترامپ كه يكي از 17كانديداي حزب جمهوريخواه است رقم دارايي‌هايش را بيش از 9ميليارد دلار اعلام كرده است. او 2‌ماه پيش درپي اعلام نامزدي‌اش گفت كه آدم پولداري است، به پول هيچ‌كسي نياز ندارد، لابي نمي‌كند و برخلاف نامزدهاي ديگر، پولدار بودنش را هم مخفي نمي‌كند. ترامپ طي اين مدت به‌خاطر سخنان تند و گاها توهين‌آميزي كه عليه ديگر كانديداهاي جمهوريخواه و دمكرات و حتي شخص اوباما مطرح كرده، مورد توجه رسانه‌هاي دنيا بوده است. اين بار مجله پوليتيكو كه به‌طور تخصصي به سياست داخلي آمريكا مي‌پردازد، خبر از خلف‌وعده ترامپ در مورد منبع تأمين هزينه‌هاي انتخاباتي‌اش داده است.

به نوشته پوليتيكو، دونالد ترامپ استقلال مالي در انتخابات پيش رو را برگ برنده خود مي‌دانست و هميشه با افتخار اعلام كرده آنهايي كه داراي «منافع خاص» هستند و كارزارهاي انتخاباتي كانديداهاي رغيب را تأمين مالي مي‌كنند، هرگز نمي‌توانند او را بخرند. ترامپ كه در تمام سخنراني‌هايش به‌خاطر وابستگي مالي كانديداها به ديگران شديدترين انتقادها را نثار آنها كرده، خود حدود يك‌ماه پيش در جلسه خصوصي يك «كميته عمل سياسي»(Political Action Committee-PAC) كه با حضور 200نفر در نيويورك برگزار شده بود شركت كرده و حدود 15دقيقه هم سخنراني كرده است.

مدير كارزار انتخاباتي ترامپ ابتدا در پاسخ به سؤال پوليتيكو، حضور او در چنين جلسه‌اي را تكذيب كرد اما روز جمعه گذشته يكي از سخنگوهاي ترامپ ضمن ارسال بيانيه او به دفتر پوليتيكو، حضورش در اين جلسه را تأييد كرد. ترامپ در اين بيانيه نوشته است: «عده زيادي هستند كه مي‌خواهند كمك كنند و من ممنون حمايت‌شان هستم. من از سرمايه‌گذاري قانوني كه كميته عمل سياسي MAGA براي پيشبرد برنامه‌هاي من داشته تشكر مي‌كنم.»

چندي پيش ترامپ در سخناني كه از تلويزيون پخش مي‌شد ضمن انتقاد از جب بوش، يكي از ديگر كانديداهاي جمهوريخواه، گفته بود: «فردي كه حتي يك دلار كمك مي‌كند و در قبال اين پول چيزي مي‌خواهد؛ اين براي كشور خوب نيست.» او تصميم‌گيري كانديداها در چنين شرايطي را وابسته به‌نظر گروه‌هاي ذي‌نفع و لابي‌ها دانسته بود.

انتشار اخبار مربوط به حضور ترامپ در جلسه كميته عمل سياسي ضربه بزرگي به موقعيت او تلقي مي‌شود. او ديروز حتي پا را فراتر گذاشت و آشكارا از موضع قبلي‌اش عقب‌نشيني كرد و در گفت‌وگو با يك برنامه تلويزيوني گفت تصميم گرفته حتي كمك‌هاي مالي بزرگ را هم «تازماني كه افراد در برابر پولي كه مي‌دهند، خواسته‌اي نداشته باشند» قبول كند.

طبق اعلام كميسيون انتخابات فدرال آمريكا كارزار انتخاباتي ترامپ تاكنون يك ميليون و 900هزار دلار تأمين بودجه كرده و البته نزديك به يك ميليون و 800هزار دلار آن از سوي خود او تأمين شده است. ترامپ در طول 2‌ماه گذشته با اظهارنظرهاي تند و عجيبش در مورد مقام‌هاي دولت آمريكا، چهره‌هاي مطرحي چون مك كين از حزب جمهوريخواه، يا موضوعاتي مثل مهاجران مكزيكي توانسته با كسب حدود 25درصد آرا، پيشتاز نظرسنجي‌هاي جمهوريخواهان باشد و در صدر ليست طويل آنها قرار گيرد.

  • نقش كميته‌هاي عمل سياسي در انتخابات آمريكا

تا اوايل دهه1970، شهروندان آمريكايي مي‌توانستند هر اندازه كه مي‌خواهند به كانديداي مورد علاقه خود كمك مالي كنند و در مقابل انتظار داشتند اين فرد كمك آنها را پس از رسيدن به قدرت جبران كند. اواسط دهه 1970، كنگره قانوني را تصويب كرد تا جلوي سوءاستفاده‌هاي مالي را بگيرد. براساس اين قانون، كمك‌هاي مالي بيش از هزار دلار به مقام‌هاي رسمي بايد گزارش شوند.

يكي از نتايج ناخواسته اين قانون، رشد كميته‌هاي عمل سياسي بود كه توسط گروه‌هاي لابي‌گر شكل‌گرفت و با جمع‌آوري كمك‌هاي كم مردم، به كانديداهاي مورد نظر خود كمك مي‌كنند تا آنها هم خواسته‌هاي اين گروه‌ها را در ساختار حكومت نمايندگي كنند. اين كميته‌ها از افراد زيادي كمك مالي دريافت مي‌كنند، بنابراين مي‌توانند نفوذ سياسي قابل توجهي را هم اعمال كنند. كميته‌هاي عمل سياسي، منبع اصلي تأمين مالي مبارزه‌هاي انتخاباتي آمريكا به‌شمار مي‌روند.

کد خبر 304922

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha