همشهری‌آنلاین: سمینار دو روزه تحولات دیجیتال در صنعت بانکداری و نظام‌های پرداخت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۸ و ۲۹ مردادماه برگزار شد.

سمینار

به گزارش ستاد خبري سخنرانان کلیدی این رویداد، پروفسور کارستن بارچ قائم‌مقام مدرسه اقتصاد مونیخ، الکساندر راوزر بنیان‌گذار شرکت پروتوتایپ و امیررضا فرهادی از مدیران ارشد پروتوتایپ و طراح شعبه فیس‌بوکی بانک CBD بودند که در نوبت‌های مختلف درباره مفاهیم نوآورانه و جدید صحبت کردند. همچنین رسول سراییان عضو هیئت‌مدیره همراه اول، دکتر مهران محرمیان معاون شبکه شرکت خدمات انفورماتیک و دکتر حسین معین‌زاد عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز از سخنرانان داخلی این رویداد بودند.

علاوه بر سخنرانی‌های ارائه شده در این رویداد، در پایان روز دوم میزگردی به‌منظور بررسی فرصت‌های پیشرفت بانکداری الکترونیکی در دوره پساتحریم با حضور دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل شرکت فناپ، دکتر فرهاد فائز معاون بازاریابی شرکت خدمات انفورماتیک و مهندس محمد گرکانی‌نژاد رئیس مرکز تجارت الکترونیک برگزار شد. در این میزگرد یک‌ساعته دو موضوع «اثر تحریم روی بانکداری الکترونیکی چه بود؟» و «فرصت‌های پیش رو چیست؟» مورد بررسی قرار گرفت.

این سمینار با حمایت بانک‌های انصار، آینده و ملت و حمایت شرکت‌های خدمات انفورماتیک، جی‌اس‌اس، توسن تکنو، داده پردازی و آتیه داده پرداز و همراهی شرکت‌های پرداز گستر تدبیر، رهیاب رایان فردا، دانشنامه بنکی دو و راه پرداخت برگزار شد.

اهداف اصلی برگزاری این سمینار آشنایی با آخرین تحولات در حوزه بانکداری دیجیتال، تبیین مفهوم تجربه کاربری و نقش آن در طراحی اینترنت بانک و موبایل بانک، راه‌کارهای استفاده از کلان داده‌ها در طراحی محصولات جدید بانکی، طراحی بانکداری همراه بر روی گجت‌ها، راه‌کارهای طراحی بانکداری مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، مدل‌سازی کسب‌وکار بانکی بر اساس کاهش شعب و بانکداری چندکاناله، نقش فناوری اطلاعات به‌عنوان یک مدل کسب‌وکار و آشنایی با تجربیات بانک‌های پیشرو حتی در منطقه و در میان کشورهای خلیج‌فارس در پیاده‌سازی مدل‌های نوین کسب‌وکار بود.

در این دو روز سمینار تلاش شد که تا حد امکان تجربه پیاده‌سازی راه‌حل‌های نوآورانه بانکی بررسی شود. آنچه در این تجربه‌ها مورد تأکید قرار گرفت نقش تجربه کاربری در بانکداری دیجیتال و دستورالعمل‌های ایجاد تجربه کاربری ایده‌آل است. برخی از اندیشمندان و آینده‌پژوهان معتقدند که شعب بانکی در آینده جایی ندارند؛ اما همان‌گونه که در این رویداد مطرح شد، شعب بانک در اثر توسعه بانکداری الکترونیکی به‌کل از بین نمی‌روند و در عناصر اساسی برای خلق تجربه متعالی، نقش شعب بانک را نباید نادیده گرفت.

گفته شد که فعالیت‌هایی مانند مشاوره در تأمین مالی و فعالیت‌های بانکداری شرکتی را نمی‌توان و نباید از طریق درگاه‌های بانکداری الکترونیکی انجام داد و به همین دلیل شعبه‌ها مهم‌تر هم می‌شوند؛ البته فقط برای فعالیت‌های دارای ارزش‌افزوده. در هر صورت همگان توافق دارند که خدمات بانکی شخصی‌سازی شده، بی‌کان (beacon)، نوآوری‌های پرداخت، کیف پول هوشمند، ابزارهای پوشیدنی و گجت‌ها در حال شکل دادن به آینده هستند.

با این حال در خلال طرح روندها گفته شد که نباید همیشه خود را درگیر آخرین روند کرد، چون همگرایی کانال‌ها مهم‌تر از هر چیز دیگری است و توجه به آخرین روند نباید مانع از توجه به همگرایی گردد. برخی از الزامات بانک دیجیتال مانند شبکه‌های هوشمند و اهمیت آن‌ها به نحو مطلوبی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین ضرورت تغییر شکل مدل‌های کسب‌وکار در بانکداری دیجیتال بیان شد.

داده‌های حاصل از مشتری نبض رقابت‌پذیری بانک‌ها در آینده است و همین موضوع راه را برای پیاده‌سازی مدل‌های تجاری مشتری‌محور آماده می‌کند. در همین ارتباط تأکید شد که رسانه‌های اجتماعی به دلیل امکان تحلیل رفتار مشتریان و مدل‌سازی علایق و رفتارهای آن‌ها چه اطلاعات ارزشمندی در دل خود دارند.

همچنین در حاشیه این رویداد، کتاب معروف و پرفروش بانک دیجیتال نوشته کریس اسکینر که توسط گروه رسانه‌ای شفق و با حمایت بانک آینده ترجمه و منتشر شده است، توسط دبیرخانه دائمی ایکوبیگ ارائه شد.

کد خبر 304710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha