شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۰
۰ نفر

مرگ ۳نهنگ طی ۶‌ماه در آب‌های خلیج‌فارس، زنگ خطری بزرگ برای محیط‌زیست دریایی منطقه محسوب می‌شود.

مرگ نهنگ در خلیج فارس

مديركل دفتر زيست‌بوم معاونت محيط‌زيست دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست با بيان اين مطلب به پايگاه خبري مانا گفت: آخرين نهنگي كه در بندر دير به گل نشست از گونه «برايد» بود.

داوود ميرشكار، طول اين نهنگ را كه به گفته وي به‌دليل برخورد با پروانه‌هاي شناور دچار سانحه شده است 12متر و 80 سانتيمتر اعلام كرد و افزود: 2نهنگ ديگري كه پيش از اين در بوشهر به گل نشسته بودند نيز بر اثر برخورد با شناور دچار حادثه شده بودند.

در طول سال نيز موارد زيادي مبني بر مرگ‌ومير دلفين‌ها ناشي از برخورد آنها با پروانه شناورها گزارش مي‌شود.

آنطور كه ميرشكار مي‌گويد اكثر نهنگ‌ها براي تغذيه وارد آب‌هاي خليج‌فارس شده و دوباره خارج مي‌شوند و به اقيانوس بازمي‌گردند.

براين اساس، ضروري است با وضع قوانين و مقررات، ضريب حفاظت از نهنگ‌ها و ساير پستانداران دريايي افزايش يابد.

وي اذعان داشت: ناخدايان شناورها بايد نسبت به نزديك شدن نهنگ‌ها و دلفين‌ها به سمت شناور خود آگاهي يابند و شرايط را به‌گونه‌اي تغيير دهند تا با آن پستاندار دريايي برخورد صورت نگيرد.

ميرشكار با تأكيدبر ضرورت حفاظت از پستانداران دريايي تصريح كرد: از آنجا كه نهنگ‌ها گونه‌هاي مهاجر هستند و مكان زندگي آنها در خليج‌فارس مشخص نيست، انجام طرح‌هاي حفاظتي براي آنها بسيار سخت‌تر است.

مديركل دفتر زيست‌بوم معاونت محيط‌زيست دريايي سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از دشواري اجراي طرح‌هاي حفاظت از پستانداران دريايي خبر مي‌دهد كه انواع آلودگي‌هاي نفتي،‌ پساب‌هاي صنعتي، زه‌‌آب‌هاي كشاورزي و فاضلاب‌هاي شهري نيز محيط زيست خليج فارس را تهديد مي‌كند.

کد خبر 304588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha