جمعه ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

تازه‌ترین اسناد فاش‌شده آرشیو ملی بریتانیا حاکی از آن است که مأموران سازمان امنیت داخلی بریتانیا از اوایل دهه ۱۹۴۰تا چند سال پس از بریدن دوریس لسینگ از حزب کمونیست، از تمام زوایای زندگی شخصی و عمومی این نویسنده برنده جایزه نوبل جاسوسی می‌کردند.

دوریس

به گزارش همشهري، لسينگ كه ‌زاده كرمانشاه ايران بود و نوامبر 2013در 94سالگي از دنيا رفت، نخستين بار در رودزياي جنوبي (مستعمره بريتانيا در آفريقا) مورد توجه سازمان جاسوسي قرار گرفت. او آن زمان با نام دوريس تايلر در اقدامي كه خودش آن را «وظيفه‌اي انقلابي» توصيف كرد، با يكي از فعالان سرشناس حزب كمونيست به نام گاتفريد لسينگ ازدواج كرد.

گرچه پس از جدايي از لسينگ در سال 1949و بازگشت به بريتانيا همچنان با نام لسينگ شناخته مي‌شد. اسنادي كه روز جمعه فاش شد نشان مي‌دهد علاقه ديوانه‌وار لسينگ به كمونيسم در اواسط دهه 50ميلادي ناگهان با اقدام اتحاد جماهير شوروي عليه مجارستان رنگ باخت و او با نوشتن نامه‌اي از عضويت در اين حزب كناره‌گيري كرد. اين نويسنده‌زاده ايران كه هرگز علايق و ديدگاه‌هاي سياسي خود را پنهان نكرد، در سال2007 در سن 88سالگي به يازدهمين زن و پيرترين چهره‌اي تبديل شد كه جايزه نوبل ادبيات را برده است.

کد خبر 304565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha