یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

جواد نصرتی: بارسلونا قهرمان سه‌گانه فصل گذشته اسپانیا و اروپا، در یکی از عجیب‌ترین بازی‌های چند فصل گذشته خود، در دیدار رفت سوپرجام اسپانیا ۴گل از آتلتیک بیلبائو خورد تا یک‌بار دیگر نگرانی درباره خط دفاعی لرزان این تیم خودش را بر سر هواداران این تیم بکوبد.

بارسلونا دقیقا کجا می‌رود؟

شاگردان لوئيز انريكه كه آخر هفته گذشته در تفليس، سوپرجام اروپا را با پيروزي پرگل برابر سويا بالاي سر بردند، در بازي رفت سوپرجام اسپانيا در خانه آتلتيك بيلبائو 4 بر صفر شكست خوردند تا كار سختي براي بازي برگشت در نيوكمپ داشته باشند. اين دومين بار در كمتر از يك هفته است كه آبي‌اناري‌ها 4گل مي‌خورند؛ آنها در تفليس هم به لطف درخشش مسي توانستند 4گل سويا را بي‌اثر كنند و 5 بر 4برنده باشند. حالا دريافت 4گل ديگر از يك رقيب اسپانيايي ديگر، زنگ خطر را براي آبي‌اناري‌ها و لوئيز انريكه سرمربي اين تيم به صدا درآورده است. انريكه تيمش را در سن مامس در باسك با 5تغيير به ميدان فرستاد اما اين تغييرات و بدشانسي را تحت هيچ شرايطي نمي‌توان بهانه خوبي براي خوردن 8گل در 2بازي در كمتر از يك هفته دانست.

انريكه نه‌تنها اميدوار است با شاگردانش به ركورد 6جام از 6جام ممكن كه قبلا پپ گوارديولا با بارسلونا كسب كرده برسد، كه اميدوار است بتواند از عنوان قهرماني سه‌گانه خود هم دفاع كند. او بعد از شكست غيرمنتظره و تحقيركننده در خانه بيلبائو، مسئوليت شكست را قبول كرد و البته از تصميم‌هاي تاكتيكي‌اش براي تغييرات زياد در تيمش دفاع كرد؛ «تغييرات زيادي داشتيم اما بايد اين كار را مي‌كرديم. بازي با سويا 120دقيقه طول كشيد و ما ناچار بوديم كه چند بازيكن را روي نيمكت بگذاريم. من اين تغييرات را ايجاد كرده‌ام و بنابراين مسئوليت شكست را هم خودم قبول مي‌كنم.»

انريكه در اين بازي آندرس ايني‌يستا، ايوان راكيتيچ، جرارد پيكه و ‌سرخيو بوسكتس را روي نيمكت گذاشت و ژرمي ماتيو را اصلا با تيم به باسك نبرد. به جاي آنها پدرو، مارك بارترا، سرخي روبرتو، توماس فرمالن و آدريانو در تركيب قرار گرفتند.

اين شكست سنگين، كار را براي آبي‌اناري‌ها در بازي برگشت سخت كرده است و درصورتي كه آنها نتوانند سوپرجام اسپانيا را بالاي سر ببرند، فرصت رسيدن به ركوردي را كه قبلا گوارديولا ثبت كرده، از دست خواهند داد. آبي‌اناري‌ها زيرنظر انريكه در يك سال تقويمي تا حالا در جام حذفي، ليگ اسپانيا، ليگ قهرمانان و سوپرجام اروپا قهرمان شده‌اند و اميد زيادي داشتند كه در 2جام باقيمانده هم كه همين سوپرجام اسپانيا و جام جهاني باشگاه‌هاست، قهرمان شوند تا 6جام از 6جام ممكن را در يك سال كسب كنند. نتيجه بازي رفت سوپر جام اسپانيا اما فعلا بزرگ‌ترين چالش آنها در راه رسيدن به اين افتخار است.

انريكه البته بعد از بازي از بازيكنان حمايت كرده و گفته كه از نظرش آنها همچنان شانس دارند كه ورق را برگردانند؛ «اگر كسي باشد كه بتواند اوضاع را دوباره مرتب كند، اين بارسلوناست. البته اگر نتوانيم هم مشكلي پيش نمي‌آيد ولي ما مي‌دانيم كه تمام تلاش خود را خواهيم كرد. اين بهترين عملكرد ما نبود اما بايد بگويم كه كمي هم بدشانس بوديم.»

چالشي كه فراتر از بازي برگشت سوپرجام اسپانيا پيش روي انريكه است، قطعا سامان دادن به ساختار شكننده دفاعي تيمش است. آبي‌اناري‌ها در سوپرجام اروپا هم در دفاع نااميدكننده بودند و ساده‌لوحانه خواهد بود اگر خوردن اين 4گل را تنها به تغييرات زياد اين تيم منتسب بدانيم. با توجه به اينكه بارسلونا خيلي زود يعني در هفته اول لاليگا دوباره بايد در سن مامس برابر آتلتيكو بيلبائو به ميدان برود، انريكه چالش بزرگي براي رفع مشكل دفاعي تيمش دارد. خود او هم بعد از شكست ويران‌كننده در سن‌مامس به اشتباه‌هاي تيمش اشاره كرد و گفت: «فوتبال بازي اشتباه‌هاست اما ما از تيمي كه گل‌هاي كمي مي‌خورد به تيمي تبديل شده‌ايم كه گل‌هاي راحتي مي‌خورد. البته بابت گل‌هايي كه خورده‌ايم نگرانم. بايد تلاش كنيم تا اين مشكل را برطرف كنيم.»

کد خبر 304043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha