همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران برای عضویت دائم در سازمان تجارت جهانی باید هفت مرحله سخت و طاقت فرسا را پشت سر بگذراد و اولین قدم ارائه گزارش رژیم تجاری به کارگروه ویژه ایران در این سازمان است.

به گزارش فارس، بیش از دو سال و سه ماه از عضویت ناظر ایران در سازمان تجارت جهانی می‌گذرد، اما هنوز گزارش رژیم تجاری ایران به کارگروه ویژه ایران ارائه نشده است.

ضمن اینکه قبل از ارائه این گزارش به کارگروه ویژه و آغاز بررسی آن باید رئیس کارگروه ایران نیز انتخاب شود که هنوز این امر محقق نشده است.

اسفندیار امیدبخش مدیرکل دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری ایران اوایل سال جاری گفته بود، گزارش رژیم تجاری ایران به زودی به سازمان جهانی تجارت ارائه خواهد شد.

به گفته وی، گزارش رژیم تجاری که دربرگیرنده مجموعه قوانین و مقررات اقتصادی، تجاری و بعضا غیراقتصادی ایران است متناسب با چارچوب ارائه شده توسط سازمان جهانی تجارت در دفتر نمایندگی تام الاختیار تجاری تهیه شده است.

وی در ادامه گفته بود: این گزارش بارها مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و ویرایش نهایی آن که ویرایش هفتم آن است به زبان انگلیسی ترجمه شده و به زودی به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارائه خواهد شد و میان کلیه اعضای این سازمان توزیع می شود.

به گفته امیدبخش 14 وزارتخانه و دستگاه دولتی این گزارش را مطالعه و بررسی کردند و 400 مورد نظرات اصلاحی در این گزارش اعمال شده و از نظرات مشورتی کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد) استفاده شده است.

وی در خصوص اظهارنظر بخش خصوصی در این گزارش یادآور شده بود: گزارش مذکور تماما دربرگیرنده قوانین و مقررات و سیاست های اقتصادی و تجاری کشور است که تنها مراجع رسمی نظام (دولت، مجلس و قوه قضائیه) در تدوین آنها نقش دارند لذا نظرهای دستگاه‌های رسمی مربوط به نظام باید در این گزارش اخذ و منظور شود.

کد خبر 30371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز