کرمان - ایرنا: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخلاق رسانه‌ای، گم‌گشته امروز فضای رسانه‌ای است.

به گزارش ایرنا حسین انتظامی شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی استان کرمان که همزمان با مراسم روز خبرنگار در کرمان برگزار شد، افزود: مایه تاسف است در رسانه ها مطالبی را می‌بینیم که در آن ها اخباری نگاشته شده و بدون ذکر منبع و با عنوان «گفته می‌شود» و «شنیده می‌شود» مطالبی در آن‌ها منعکس شده است.

وی گفت: این امر در حالی انجام می شود که اصول حرفه ای خبرنگاری و کار در حوزه رسانه تاکید می‌کند که اخبار باید منبع داشته باشند.

وی تصریح کرد: این اقدامات سبب می‌شود افکار عمومی به ما که باید نماینده آنها باشیم بدبین شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رسانه‌های جمعی به معنای سنتی خود به دلیل توسعه رسانه های اجتماعی با تهدید روبه رو هستند و همه می دانیم با همگرایی که در گوشی‌های هوشمند ایجاد شده الگوی مصرف رسانه‌ای تغییر کرده است.

وی عنوان کرد: در میان رسانه‌های جمعی سنتی سه گروه رسانه همچنان با فرصت می توانند مواجه باشند.

انتظامی با اشاره به اینکه رسانه‌های ملی حتما با تهدید مواجه هستند، بیان کرد: اما رسانه‌های بین المللی، تخصصی و رسانه های محلی با فرصت مواجه هستند و مردم همچنان علاقه مند هستند که بدانند در دایره نزدیک خود چه اتفاقاتی می افتد.

وی تصریح کرد: رسانه های محلی اگر جایگاه یک نشریه محلی را رها کرده و به یک نشریه سراسری زیر متوسط تبدیل شوند حتما فرصت ها را از دست می دهند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یک رسانه باید بداند که چه میزان توانسته مسوولیت اجتماعی خود را دنبال کند، تا چه میزان در ساخت درست افکار عمومی و کاربرد زبان و ادبیات فارسی موفق بوده و تا چه میزان اخلاق حرفه ای را رعایت کرده است.

وی گفت: مطبوعات محلی به دلیل آنکه با فرصت مواجه هستند حتما باید در سیاست های حمایتی قرار گیرند.

وی با تقدیر از برگزارکنندگان چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی استان کرمان افزود: نفس این جشنواره از آن است که از سوی خانه مطبوعات برگزار شده است.

انتظامی بیان کرد: این حرکت شایسته قدردانی است و امیدواریم در سایر استان ها این مدل اجرایی شود و روش پذیرش این جشنواره نیز الکترونیکی بوده است که جای تقدیر دارد.

وی گفت: دولت شعار و برنامه دارد که به نفع بخش خصوصی و صنوف عقب نشینی کرده و به سوی دولت کوچک و چابک حرکت کند.

وی خاطرنشان کرد: در صحنه مبارزات انتخاباتی همه می گویند که کار مردم را باید به مردم واگذار کرد و در مرحله شعار این حرف را می زنند و همه می گویند ما به اعتدال گرایش داریم و همه خود را نماد اخلاق و اقتدار می دانند و همه به دنبال آن هستند که کار کردن را به مردم واگذار کنند و مهم آن است این شعارها در قالب برنامه و رویکرد بیاید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حرکتی که در این جشنواره یک نماد است و باید تداوم یابد این است که به جای آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگوید که خودم این صلاحیت را دارم که بین آثار مختلف داوری کنم اما عقب نشینی کرد و آن را به یک تشکل صنفی واگذار کرد که همه پذیرفتند.

وی تصریح کرد: وقتی از صنوف صحبت می کنیم امری مرتبط با نهاد سازی است اما یک باور نادرست در این زمینه وجود دارد و آن این است که تشکل درست کنیم و آن را به معنای نهادسازی بدانیم که این امر ناقص و اشتباه است.

وی گفت: در کشور ما تعداد احزابی که از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب مجوز گرفته اند از کشورهایی که پیشینه کهن در احزاب دارند، بیشتر است زیرا فکر می کنیم اگر شب بنشینیم و با هم شام بخوریم و همراه شویم و بعد مجوز بگیریم و از فردا خود را حزب بدانیم، صحیح نیست زیرا بعد همین حزب دعوت می کند که به فلانی رای دهید که در کل هزار نفر به فلانی رای می دهند و نشان دهنده آن است که پایگاه مردمی ندارد.

انتظامی افزود: اینکه بین خود، کار تشکیلاتی و تیمی را تمرین کرده باشیم و نظر جمع را برای خود محترم بداریم و خود را عقل کل ندانیم و مرکزیت همیشه پاسخگو باشد، از ویژگی های کار حزبی است.

در این آیین از برگزیدگان جشنواره از جمله دو خبرنگار ایرنا مرکز کرمان تجلیل شد.

کد خبر 303270

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha