شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 5 برگزیده بخش مستند یازدهمین جشن خانه سینما، 5 تندیس بهترین پژوهش، بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه، بهترین فیلم مستند کوتاه، بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند و بهترین فیلم مستند بلند این جشن پرحاشیه را رو یکشنبه 11 شهریور، در فرهنگسرای هنر دریافت می‌کنند.

این 5 برگزیده از میان 21 نامزدی که توسط هیات داوران بخش مستند جشن خانه سینما معرفی شدند، در این مراسم به روی سکو خواهند رفت:

بهترین پژوهش: تهران انار ندارد (مسعود بخشی)، ترانه اندوهگین کوهستان (حامد خسروی)، ایران در اعلان (محمدرضا فرزاد)، تهران چند درجه ریشتر(پیروز کلانتری)، سرزمین گمشده (وحید موساییان)

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه: روزهای بی‌تقویم ( مهرداد اسکویی)، ایران در اعلان (فرحناز شریفی)، تیشتر (حسن نقاشی)، ترانه اندوهگین کوهستان (حامد خسروی)، تهران چند درجه ریشتر (پیروز کلانتری)

بهترین فیلم مستند کوتاه: حیات وحش ایران (سیدمانی میرصادقی)، طعم خورشید (محمدرضا جامعی و عباس امینی)، روزهای بی‌تقویم (مهرداد اسکویی)، فرشتگان آلوده صورت (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و آرزو برادران ابراهیمی)، ترانه اندوهگین کوهستان (حامد خسروی)، ایران در اعلان (ارد عطارپور)

بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند: تهران انار ندارد (مسعود بخشی)، لیلی کجاست (محمد شیروانی)، سرزمین گمشده (وحید موساییان)

بهترین فیلم مستند بلند: تهران انار ندارد (مسعود بخشی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و شبکه اول سیما)، لیلی کجاست (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، سرزمین گمشده (وحید موساییان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی).

البته به این فهرست احتمالا باید نام 2 تن از اعضای هیات داوری را نیز اضافه کنیم که همین در 2 نامه جداگانه از پرویز پرستویی خواستند نامشان از داوری حذف شود.

محمد رسول‌اف با مستند باد دبور و فرهاد ورهرام با مستند گذر شهر بر آب از پرستویی خواسته‌اند که برای پیشگیری از سوء تفاهم، از جشن مستندسازان کنار گذاشته شوند.

این اقدام احتمالا در پی انتقادات و حرف و حدیث‌هایی انجام شده است که در روزهای گذشته، به این موضوع پرداخته اند. هرچند که مدیر عامل خانه سینما موضوع را جدی نگرفته بود.

رضا میرکریمی در این باره می گوید: افتخار ما این است که همه متخصصان در طول سال کار کنند و همه هم در داوری شرکت کنند و چون تعداد داوران و هیات انتخاب زیاد است ضریب خطا کم می‌شود.

پرستویی که به نظر می رسد قصد کرده از تمام توان خود برای برگزاری مناسب جشن امسال استفاده کند و در نبرد موافق- مخالف تمامی ناپذیری که گریبانش را رها نمی کند، سربلند بیرون آید، به درخواست این 2 داور پاسخ مثبت داده است.

این بازیگر محبوب و مشهور سینمای ایران که بسیار بااکراه از هنر خوانندگی اش استفاده می کند، در آخرین شام داوران جشن یازدهم سینما همراه با دو نوازنده باکویی آواز خواند.

در این مراسم که شامگاه جمعه و به عنوان حسن ختامی برای داوری فیلم‌های بلند برگزار شد، پرستویی بعد از تشکر از داوران، ناگهان و کاملا بی مقدمه گفت: «حالا می خواهم یک دهن بخوانم.»

دبیر یازدهمین جشن خانه سینما سپس همراه با 2 نوازنده باکویی ساز گارمان و تنبک، 2 آواز به زبان آذری اجرا کرد که طبیعی است به شدت با تحسین داوران و حاضران روبه رو شد.

اما علاوه بر این، شاید سفارش طراحی پوستر جشن امسال به عباس کیارستمی هم، از جمله اقدامات مسئولان جشن امسال برای برگزاری مطلوب و چشمگیر باشد؛ نکته ای که احتمالا بیش از همه مخالفان جریان را هدف گرفته است.

کیارستمی‌به سفارش شورای سیاستگذاری جشن، طراحی پوستر اصلی را انجام داده است. در این پوستر، 2 درخت در کنار هم در پس زمینه ای از برف دیده می شوند که عدد 11 را تداعی می‌کنند، همچنان که پوستر سیروس سلیمی‌خلیق، برای بخش مستند، همین کار را با 2 نوار کاست ویدیو انجام داده است.

با همه این‌ها، هنوز بحث‌ها و جدل‌های موافقان و مخالفان جشن امسال ادامه دارد و هر روز موضوع جدیدی برای دعوا پیدا می شود.

آخرین موضوع: بودن یا نبودن برخی فیلم‌ها

تهیه کننده فیلم سینمایی پاداش سکوت که از موافقان عملکرد خانه سینما در جشن امسال است، می گوید: اقدام برخی تهیه کنندگان در خروج فیلم‌های شان از جشن، در واقع نوعی بی احترامی به همه عوامل سینماست. آنها با این کار حقوق معنوی عوامل دست اندرکار فیلم‌ها را پایمال کردند. کار آنها مانند کار پدری است که فرزندان خود را از غذاخوردن محروم کند.

محسن علی اکبری در گفتگویی با مهر ادامه می‌دهد: برخلاف نظر برخی دوستان که معتقدند جشنواره فجر جشن ملی سینماست، باید گفت این جشن خانه سینماست که جشن ملی سینمای ایران محسوب می شود، چرا که در جشن خانه سینما آثار به شکل تخصصی توسط صنوف مورد داوری قرار می گیرد.

اما تهیه کننده فیلم اخراجی‌ها، یکی از نفرات سنگر مخالف معتقد است: این جشن، جشنی است مخصوص اهالی سینما که نمی توان عنوان ملی را به آن اطلاق کرد. در واقع جشن ملی سینمای ایران جشنواره فیلم فجر است که ارتباطی مستقیم با پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

حبیب‌الله کاسه‌ساز ادامه می دهد: جشنی که با این شرایط برگزار می شود، همان بهتر که برپا نشود. واقعا عجیب است، مسئولان جشن ادعا می کنند جشن یازدهم بهترین جشنی است که تاکنون برگزار شده، ولی می‌بینیم این همه اختلاف و کدورت به وجود آورده است.

علی اکبری می گوید: در جشنواره فجر هیأتی چند‌نفره که در همه رشته‌ها تخصص لازم را ندارند فیلم‌ها را ارزیابی می کنند و همین موجب می‌شود داوری‌ها چندان خوب و کارشناسانه نباشد. از سوی دیگر در جشن خانه سینما بیش از 100 عضو از اهالی سینما فیلم‌ها را مورد بررسی و داوری قرار می دهند.

کاسه‌ساز می گوید: وقتی دوستان چنین ادعایی را مطرح می کنند یاد حرف‌های محمد سعید الصحاف وزیر تبلیغات صدام می افتم. زمانی که فرودگاه عراق به تصرف آمریکایی‌ها درآمد او می گفت هیچ اتفاقی نیفتاده است. به عقیده من دوستان ما در جشن خانه سینما مثل صحاف می خواهند با تبلیغات توخالی بگویند هیچ اتفاقی نیفتاده است.

این داستان ادامه دارد...

کد خبر 30325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز