شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی تور کنسرت خود به شهرهای کشور را آغاز کرده است و در شهرهای تبریز گرگان و کرج برنامه اجرا می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین، فرهاد فخرالدینی که به اتقاق بابک رضایی، رئیس انجمن موسیقی، صبح شنبه (10 شهریور) درنشستی درتالار وحدت با خبرنگاران به گفت وگو پرداخت ضمن اعلام این خبر گفت: نخستین اجرای این بار ارکستر ملی با صدای رشید وطن دوست و علیرضا قربانی در روزهای 14 تا16 شهریور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی  شهر تبریز اجرا خواهد شد.

به گفته فخرالدینی در بخش اول این برنامه رنگ راک با تنظیم مازیار حیدری، کبوتر با شعر ملک الشعرای بهار و آهنگسازی حسام السلطنه، گلگشت با تنظیم واعظ اصفهانی و تنظیم علی اکبر قربانی، عجب می‌گذرد ساخته علی‌اکبر قربانی، چهار مضراب چهارگاه برای ارکستر و ویولن، وطنیم دیر و آیریلیق و در بخش دوم بعد از من، موج ساخته فخرالدینی و شعر فریدون مشیری، گیسو با آهنگسازی فریدون حافظی و تنظیم فخرالدینی، قرنفیل از آثار واصف آیدی گزلف، آریایی از اپرای کوراوغلو و آریایی از اپرای آرشین مالالا به اجرا در می‌آیند.

فخر الدینی در پاسخ به این سوال که  چرا قطعات ارکستر ملی غالبا تکراری است و کمتر قطعات جدید می‌شنویم گفت: ارکستر ملی مثل ارکستر سمفونیک نیست که در انتخاب قطعات تنوع داشته باشد. ما در طول این سال‌ها توانسته‌ایم دویست قطعه برای ارکستر ملی تنظیم کنیم و باید از همین‌ها استفاده کنیم. قرار بود دفتر موسیقی برای تهیه آرشیو و قطعات این ارکستر ماهیانه مبلغی به آهنگسازی و تنظیم اختصاص دهد اما متاسفانه به دلیل عدم پرداخت‌های به موقع آهنگسازی برای ارکستر متوقف شد. مشکل ما مشکل مالی است که اجازه نمی‌دهد از قطعات بیشتری استفاده کنیم. ضمن اینکه هنوز هیچ کدام از این قطعات را ساکنان شهرهای دیگر نشنیده‌اند.

فخرالدینی با اشاره به اینکه سعی می‌شود برای هر استان و شهری قطعاتی متناسب با آن شهر انتخاب کرد ادامه داد: ما تعدادی قطعه داریم که به هر حال با بعضی از قومیت‌های ایران و مناطق مختلف کشورمان تناسب دارد سعی می‌کنیم هر کدام از آنها را در همان منطقه اجرا کنیم ضمن اینکه در صورت امکان از هنرمندان و قطعاتی که هنرمندان آن منطقه ساخته‌اند نیز استفاده خواهیم کرد. مثلا احتما دارد از ناصر وحدتی در اجرای گرگان استفاده کنیم.

بابک رضایی رئیس انجمن موسیقی نیز در این نشست ازتوافق نامه‌ای خبر داد که قرار است بین انجمن موسیقی و موسسه رسانه‌های تصویری برای عرضه ویدئویی کنسرت‌ها امضاء‌شود.
وی‌ افزود: در برنامه شب‌های موسیقی تا به حال بیش از چهارصد هنرمند استان‌های مختلف به تهران آمده‌ و برنامه اجرا کرده‌اند. ما در راستای تجلیل از سال اتحاد ملی موسیقی ارکسترال و جدی ایرانی را به شهرهای مختلف می‌بریم.

رضایی ضمن اعلام اینکه تا به حال هفت هزار نفر از تهرانی‌هایی که مخاطبان همیشگی کنسرت نبودند به دیدن اجراهای شب‌های موسیقی آمده‌اند پیش بینی کرد تا پایان شب‌های موسیقی هفده هزار نفر به دیدن این برنامه بیایند.

او از کرج و گرگان به عنوان شهرهای دیگری که ارکستر موسیقی ملی قرار است در آنها به اجرای برنامه بپردازد نام برد.

کد خبر 30313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز