عباس ثابتی راد: پروژه احداث دریاچه شهدای خلیج‌فارس در زمره ۱۰ پروژه برتر جهان در سال ۲۰۱۵ قرار گرفت.

دریاچه چیتگر

آخرين روزهاي خردادماه سال‌جاري ارزيابان انجمن بين‌المللي مديريت پروژه (IPMA) در تهران حضور يافتند و پروژه احداث درياچه شهداي خليج‌فارس را مورد ارزيابي قرار دادند.  نيز آراي داوران پنجاهمين دوره جايزه بين‌المللي ‌ مديريت پروژه اعلام شد؛ نتايجي كه براساس آن درياچه شهداي خليج‌فارس نه‌تنها به‌عنوان يكي از 10پروژه برتر جهان در سال 2015معرفي شده بلكه لايق دريافت جايزه «تعهد به تعالي» شناخته شده است.

معاون فني و عمراني شهردار‌تهران با اشاره به دريافت جايزه بين‌المللي تعالي پروژه (IPMA) به همشهري گفت: تمامي مراحل طراحي، ساخت، اجرا و نظارت در احداث درياچه شهداي خليج‌فارس توسط مهندسان ‌ ايران اسلامي بوده آن هم درست در روزهايي كه كشور عزيزمان با شديد‌ترين و سخت‌ترين تحريم‌هاي بين‌المللي روبه‌رو بود. دريافت اين جايزه نشان از خودباوري و دانش فني مطابق با استانداردهاي جهاني است كه در جامعه مهندسي كشور وجود دارد.

عليرضا جاويد با اشاره به اينكه تلاش شده است تا با لحاظ آخرين استانداردهاي بين‌المللي اين درياچه طراحي و ساخته شود، افزود: نحوه آب‌بندي درياچه به‌گونه‌اي بوده است كه با استفاده از عنصر ژئوممبران هيچ هدر رفت آبي در درياچه وجود ندارد. تنها هدررفت آب درياچه از طريق تبخير صورت مي‌گيرد. به گفته معاون فني و عمراني شهردار‌ تهران بحث‌هاي زيست‌محيطي نيز توسط مشاوران ايراني انجام شده است و به‌مدت 2سال مشاوران ايراني روي مسائل زيست‌محيطي آن مطالعه كرده‌اند و درياچه شهداي خليج‌فارس با آخرين استانداردهاي زيست‌محيطي طراحي و ساخته شده است. جاويد با اعلام اينكه مساحت پهنه آبي درياچه 132هكتار است، افزود: در تراز حداكثر درياچه شهداي خليج‌فارس 6ميليون و 900هزار مترمكعب آب را در خود جاي مي‌دهد. معاون فني و عمراني شهردار‌تهران در ادامه تصريح كرد: آبگيري در درياچه شهداي خليج فارس به‌صورت معمول تنها در 4‌ماه پر بارش سال از طريق رودخانه كن صورت مي‌گيرد.

آن‌هم در شرايطي كه نياز مناطق پايين دست رودخانه «كن» تامين شده باشد و آبگيري نيز از طريق يك كانال 7كيلومتري از رودخانه انجام مي‌شود.جاويد افزود: ميزان تبخير آب در درياچه شهداي خليج‌فارس در هر سال بالغ بر 1.5ميليون مترمكعب بوده و اين تنها هدر رفت آب درياچه شهداي خليج‌فارس است ضمن اينكه اين ميزان تبخير آب باعث تلطيف هواي ورودي به شهر تهران و مناطق همجوار مي‌شود.

معاون فني و عمراني شهردار تهران با اشاره به نحوه مديريت پروژه احداث درياچه شهداي خليج‌فارس گفت: در جريان ارزيابي نحوه مديريت پروژه احداث درياچه شهداي خليج‌فارس، معيارهاي مختلفي از قبيل تحقق اهداف پروژه، راهبري پروژه در ابعاد و لايه‌هاي مختلف اركان اجرايي، دست اندركاران و كاركنان و نحوه گزينش و حرفه‌اي بودن آنها، آموزش حين كار و نتايج حاصل از عملكرد كاركنان، بحث استفاده اثربخش و كارآمد از منابع، بهره‌گيري از فرايندها و نحوه بررسي و تغيير آنها درصورت نياز، نحوه تأمين منافع ذينفعان و نتايج حاصل از اجراي اين پروژه مدنظر قرار گرفت و نتيجه بررسي‌ها طي گزارشي تسليم هيأت داوران انجمن بين‌المللي مديريت پروژه شد.

عليرضا جاويد در پايان با اشاره به تلاش تمامي همكاران در ساخت اين پروژه شاخص فني و عمراني افزود: اين موفقيت مرهون زحمات مشاوران، پيمانكاران، همكاران سازمان فني و مهندسي و به‌ويژه معاون سابق فني و عمراني شهردار‌تهران جناب‌آقاي مازيار حسيني صورت گرفته، در واقع اين جايزه حاصل زحمات تمامي دست‌اندركاران اين پروژه بزرگ است.

  • پهنه آبي پايتخت

درياچه 132هكتاري غرب پايتخت كه بهره‌برداري از آن در ارديبهشت‌ماه سال 1392به رؤياي 40ساله شهروندان تهراني براي بهره مندي از يك پهنه وسيع آبي رنگ واقعيت بخشيد، در فهرست پروژه‌هاي برتر جهان يكي از 4پروژه‌اي به شمار مي‌رود كه طراحي و اجراي آن توسط مهندسان و كارگران بومي انجام شده است. قرار است جوايز پنجاهمين دوره جايزه بين‌المللي مديريت پروژه، پنجم لغايت هشتم مهرماه امسال همزمان با برگزاري نشست جهاني مديريت پروژه در پاناما اعطا شود. اين سومين بار است كه يكي از پروژه‌هاي اجرا شده توسط مديريت شهري پايتخت در اين قبيل رقابت‌ها مورد تقدير قرار مي‌گيرد.

کد خبر 303001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha