سه‌شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: متوقف کردن فرایند سالخوردگی در انسان یکی از رویاها و اهداف بزرگ دانش است که کمی غیرممکن به نظر می‌آید، اما دانشمندان دانشگاه ساوث‌وسترن می‌گویند یک قدم به محقق کردن آن نزدیک‌تر شده‌اند.

کرم

براساس گزارش ساينس الرت، اين دانشمندان موفق به كشف شيوه‌اي شده‌اند كه با كمك آن مي‌توانند كليد ژنتيكي فرايند سالخوردگي را خاموش كنند،‌دست‌كم در كرم‌ها. اگرچه اين تكنيك شايد درحال حاضر براي متوقف ساختن فرايند پيري در انسان كاربردي نداشته‌باشد،‌ اما مي‌تواند در آينده به ابداع شيوه‌هايي براي افزايش طول عمر و ميزان فعاليت در انسان‌ها شود.

براساس اين مطالعه جديد، زماني كه كرم به مرحله بلوغ باروري مي‌رسد،‌ كليد ژنتيكي به صورت خودكار وارونه مي‌شود. در اين مرحله واكنش‌هايي كه در اصل از سلول‌هاي كرم براي حفظ پروتئين‌هاي حياتي و فعال‌نگه‌داشتن آنها محافظت مي‌كند، از كار افتاده و فرايند پيري آغاز مي‌شود. اما با غيرفعال كردن اين كليد، سلول‌ها سطح اوليه مقاومت خود را حفظ كرده و به اين شكل كرم بهتر مي‌تواند با عوارض ناشي از پيري مقابله كند.

محققان براين باورند ارتباطات بيولوژيكي ميان جانداران به اندازه‌اي است كه مي‌توان از اين تكنيك در حيوانات ديگر نيز استفاده كرد. لحظه كليدي در اين فرايند،‌رسيدن به مرحله بلوغ باروري است، زيرا در اين دوران است كه آينده گونه‌ها تضمين مي‌شود، زماني كه نسل جديد متولد شد، نسل قديم مي‌تواند از دور خارج شود.

به گفته محققان اين مطالعه نشان داد برخلاف باور عمومي، فرايند سالخوردگي تداوم رويداد‌هاي مختلف نيست. در سيستمي كه آزمايش‌ها روي آن انجام گرفته، يك كليد مشخص است كه در آغاز فرايند سالخوردگي اهميت دارد از اين رو با يافتن راهي براي وارونه كردن اين كليد ژنتيكي مي‌توان به واسطه افزايش مقاومت سلول‌ها در برابر فشار، از سلول‌ها در برابر پيري محافظت كرد. شايد در آينده‌اي نه‌چندان دور بتوان چنين مقاومت سلول را در بدن انسان نيز به وجود آورد.

کد خبر 302355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha