جمعه ۹ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمپوست کودی است که از بازیافت مواد ارگانیک (مواد زائدی که ازگیاهان و حیوانات برجای می‌مانند) به دست می‌آید.

کمپوست

از کمپوست (Compost) در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت‌کننده خاک استفاده می‌شود. کارشناسان شهری معتقدند ۷۰ درصد زباله‌های شهر تهران زباله تر هستند و در نتیجه می‌توان آنها را به کود کمپوست تبدیل کرد. کم ترین مزیت این کار جلوگیرى از تولید هزاران متر مکعب شیرابه و میلیون‌ها تن گاز متان و آلوده شدن بخش عظیمى از محیط زیست است.

کارشناسان کشاورزی عقیده دارند کمپوست یکی از بهترین کودهای گیاهی و تقویت‌کننده‌های طبیعی خاک است و می‌تواند جایگزین خوبی برای کودهای تجاری شود. مهمترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. شما می‌توانید بدون پرداخت حتی یک ریال آن را در خانه‌تان تولید کنید.

استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقا می‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌کنند و سبب می‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد. کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهد و کمک می‌کنند ریشه‌های سالم در گیاه رشد کند.

این کود همچنین برای کنترل فرسایش، احیا و ساخت زمین‌های مرطوب به عنوان پوشش به کار می‌رود. کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می‌شود و برای زه‌کشی زمین به کار می‌رود.

مواد ارگانیک موجود در کمپوست در حقیقت مواد غذایی میکروارگانیسم‌هایی هستند که خاک را در وضعیتی سالم و متعادل نگه می‌دارند. نیتروژن، پتاسیم و فسفر موادی هستند که در نتیجه تغذیه میکروارگانیسم‌ها از مواد آلی تولید می‌شوند و در نتیجه تنها تعداد اندکی از مواد مغذی می‌ماند که باید به خاک افزوده شود. اغلب باغبان‌ها و کشاورزان مدت‌هاست که به حسن‌های این کود سیاه، غنی و طبیعی پی برده‌اند.

نمونه‌ای از دستشویی‌های کمپوستی

نکته مهم این است که با طی زمان کافی تمام زباله‌های ارگانیک در طبیعت به کمپوست تبدیل می‌شوند. البته همه زباله‌ها برای تولید کمپوست در خانه مناسب نیستند. در اغلب سیستم‌های تولید کمپوست که در خانه‌ها به کار می‌روند، سیستم به دمای مناسب برای کشتن عوامل بیماری‌زا نمی‌رسد، در نتیجه باید در نوع مواد اولیه‌ای که برای تولید کمپوست به کار می‌رود دقت کرد.

دستشویی‌های کمپوستی

تولید کمپوست در کشورهای غربی این روزها سرعت و‌ تنوع بیشتری گرفته است و حتی فاضلاب دستشویی‌ها را هم به کمپوست تبدیل می‌کنند. این دستشویی‌ها در حقیقت سیستمی هستند که فضولات انسانی را با روش‌هایی طبیعی و بدون دخالت مواد شیمیایی به مواد معدنی تبدیل می‌کنند. این تبدیل از طریق باکتری‌های هوازی انجام می‌شود.

فرایند تولید کمپوست از فاضلاب دستشویی‌ها تنها در حضور رطوبت و هوا انجام می‌شود. باکتری‌های هوازی کربن موجود در مواد آلی را اکسید می‌کنند. در این فرآیند کربن به گاز دی‌اکسید کربن تبدیل می‌شود و هیدروژن موجود در این مواد به بخار آب.

دو نوع دستشویی کمپوستی وجود دارد. دستشویی‌هایی که تمام مراحل کار را در یک مکان انجام می‌دهند، مقبولیت بیشتری نسبت به آن نوعی دارند که زباله‌ها را از طریق فلاش به سیستم تبدیل و بازیافت منتقل می‌کنند که گاهی در زیر سیستم توالت قرار دارد و گاهی هم در مکانی دورتر به عنوان سیستم مرکزی.

توالت‌های کمپوست می‌توانند در هر جایی که شما به دستشویی احتیاج دارید، نصب شوند، کابین، قایق، استخر، کلبه روستایی، خیمه و چادر و حتی در خانه.

کد خبر 30208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز