دونالد ترامپ پرحاشیه‌ترین نامزد جمهوریخواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور، دیروز در اقدامی جنجالی شماره موبایل لیندسی گراهام دیگر کاندیدای حاشیه ساز هم‌حزبی‌اش را در یک سخنرانی که به‌طور زنده از تلویزیون پخش می‌شد، اعلام کرد.

انتخابات آمریکا

ترامپ كه يكي از معروف‌ترين ميلياردرهاي آمريكاست، در سخنراني خود در واكنش به موضع‌گيري‌هاي چند روز پيش ليندسي گراهام عليه او، گراهام را «احمق» و «سبك مغز» ناميد و سپس كاغذي را از جيبش بيرون آورد كه روي آن شماره‌اي نوشته شده بود. ترامپ اين شماره را براي حضاري كه تعدادشان نزديك به 550نفر بود خواند و گفت اين شماره ليندسي گراهام است. او از طرفدارانش خواست با اين شماره تماس بگيرند و با گراهام حرف بزنند. لحظاتي بعد به‌دليل حجم بالاي تماس‌هاي برقرار شده با موبايل گراهام، شماره او به‌طور كامل از دسترس خارج شد.

با اضافه شدن ترامپ به صف طويل نامزدهاي جمهوريخواهان، عملا آرايش انتخاباتي اين حزب در مقابل دمكرات‌ها آشفته شد. او در دوره‌هاي قبلي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا نيز بارها در مورد احتمال حضورش در ميان نامزدهاي جمهوريخواه صحبت كرده بود اما هيچ وقت گفته هايش به واقعيت منجر نشد. در هر دوره موضوع حضور يا عدم‌حضور ترامپ در انتخابات، به سوژه خنده آمريكايي‌ها تبديل مي‌شد. او كه ثروتش را حدود 10ميليارد دلار اعلام كرده، يك‌ماه پيش به هنگام اعلام نامزدي‌اش، ديگر نامزدهاي جمهوريخواه كه اكنون رقباي او در انتخابات درون حزبي محسوب مي‌شوند را عده‌اي «دلقك» خواند و گفت: «مطمئنم آنها عقل ندارند.»

ترامپ در تمام مناطق كليدي ايالت‌هاي آمريكا نيروهاي تبليغاتي لازم را به‌كار گرفته و پول هنگفتي را از همين ابتدا وارد كارزار انتخابات كرده و فعاليت‌هاي تبليغاتي ديگر نامزدهاي جمهوريخواه را به‌شدت تحت‌تأثير قرار داده است. در ميان ناباوري همگان، طبق جديدترين نظرسنجي‌هاي انجام شده در ميان طرفداران حزب جمهوريخواه، ترامپ با كسب 24درصد آرا جلوتر از بقيه و حتي جلوتر از نامزدهاي مطرحي چون اسكات واكر و جب بوش قرار دارد.

اما اتفاق اخير از كجا نشأت گرفته است؟ ترامپ در سخنراني اعلام نامزدي‌ خود هيچ‌كس را بي‌نصيب نگذاشت و حتي به مردم آمريكا و شخص باراك اوباما رئيس‌جمهور اين كشور هم توهين كرد. او در بخشي از سخنان خود مهاجران مكزيكي را «جاني» و «قاچاقچي» ناميد. سخنان او به‌طور كلي و در مورد مكزيكي‌ها به‌طور خاص، عكس‌العمل منفي گسترده‌اي در جامعه آمريكا به‌دنبال داشت. به عقيده بسياري، اين گفته‌هاي ترامپ در ايالت‌هايي كه آراي مردم ميان دمكرات‌ها و جمهوريخواهان برابر است، ضربه بزرگي به وضعيت حزب جمهوريخواه وارد كرده، چرا كه در اين ايالت‌ها رأي اسپانيولي زبان‌ها از اهميت بالايي برخوردار است.

سخنان ترامپ در مورد مكزيكي‌ها باعث موضع‌گيري مك‌كين سناتور مطرح جمهوريخواهان شد. او گفت اظهارنظر ترامپ «همه را ديوانه كرده است». جمله‌اي كه بلافاصله عكس‌العمل ترامپ را به‌دنبال داشت. او روز شنبه در سخناني اين پرسش را مطرح كرد كه آيا بايد به‌خاطر اينكه مك كين در جنگ اسير شده، او را يك قهرمان ملي خواند يا خير؟ ترامپ گفت: «من كساني را دوست دارم كه در جنگ اسير نشده باشند.» گفته‌هاي ترامپ مورد تشويق طرفدارانش قرار گرفت اما عكس‌العمل شديد رهبران حزب جمهوريخواه را به‌دنبال داشت. بسياري معتقدند مجموع گفته‌هاي توهين‌آميز ترامپ و خصوصا گفته‌هاي او در مورد مك‌كين اكنون بهانه لازم را به‌دست سران حزب جمهوريخواه داده تا خود را از شر او خلاص كنند.

ليندسي گراهام يكي از كساني بود كه در دفاع از مك كين، دوست ديرينه‌اش، برآمد و در برنامه‌اي تلويزيوني در شبكه CBS، خطاب به دونالد ترامپ گفت: «ابله نباش؛ براي انتخابات رياست‌جمهوري تلاشت را بكن اما بزرگ‌ترين ابله دنيا نباش.» گراهام در ادامه گفت: «ترامپ از خط قرمزها عبور كرده و اين آغازي براي پايان كار اوست.»

  • خوشحالي دمكرات‌ها از آشفتگي جمهوريخواهان

رقباي جمهوريخواهان يعني دمكرات‌ها از آشفتگي پيش آمده در اردوگاه مقابل بسيار خوشحال هستند و هم رسانه‌هاي آنها و هم چهره‌هاي مطرح‌شان سعي مي‌كنند به تشديد تنش ميان جمهوريخواهان كمك كنند. درحالي‌كه جمهوريخواهان آمريكا مشغول درگيري‌هاي درون حزبي هستند، نامزدهاي دمكرات كارزارهاي انتخاباتي خود را آغاز كرده و به‌طور منظم پيش مي‌برند.

در بيانيه‌اي كه از سوي ستاد انتخاباتي گراهام منتشر شده آمده كه «به‌طور حتم كلينتون و اوباما از كانديداتوري ترامپ بسيار خوشحال هستند. به‌خاطر گفته‌هاي ترامپ و كارزار انتخاباتي مسخره‌اي كه او به راه انداخته، ما در چنين شرايط حساسي نمي‌توانيم در مورد اقدامات اوباما و برنامه‌هاي آتي كلينتون صحبت كنيم و درگير اختلافات داخلي خود هستيم.»

به اعتقاد برخي تحليلگران، ترامپ موفق شده با عبور از قواعد معمول سياسي و با موضع گيري‌هاي تند و توهين‌آميز خود، در ميان طرفداران حزب جمهوريخواه صف‌بندي ايجاد كند و آنها را در برابر يكديگر قرار دهد و در اين ميان، خود به‌عنوان كانديداي مطرح از ديگر رقبا پيشي بگيرد.

کد خبر 301754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha