همشهری آنلاین: هتلداران و مجریان تورهای بین‌المللی از توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی استقبال فراوانی کرده‌اند و خوب می‌دانند این امر موجب گشوده شدن درهای صنعت بکر گردشگری ایران بر روی آنها خواهد شد.

گردشگر ایرانی

به گزارش ايسنا، در بخشی از گزارش نشریه تلگراف با عنوان «امیدواری ایران برای جذب 20 میلیون گردشگر یک سال پس از تحریم» آمده است: صنعت گردشگری ایران در آستانه رشدی سریع با رفع تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و حالا تعداد بیشتری از مردم کشورهای غربی بی‌صبرانه در انتظار بازدید از ایران هستند و در داخل ایران نیز طرح‌هایی برای توسعه شرکت‌های گردشگری‌، هتل و امکانات توریستی در دست اجرا است.

در این گزارش که به بررسی شرایط کنونی صنعت گردشگری و همچنین گشایش‌های احتمالی در این حوزه پس از رفع تحریم‌ها پرداخته، به ابتکار عمل گروه‌های هتل‌سازی بین‌المللی اشاره شده و می‌خوانیم: گروه هتل‌های «روتانا» که مرکز اصلی آن در شهر ابوظبی قرار دارد تائید کرده است که چهار هتل جدید خود را که هم‌اکنون در دو شهر تهران و مشهد در حال ساخت است، در سال 2018 افتتاح خواهد کرد و همچنین «اکوورهتل» یکی از پیشگامان و مهمترین گروه‌های هتل در جهان نیز در پروژه ساخت دو هتل 4 ستاره در تهران همکاری دارند.

ایرانی‌ها نیز از این فرصت استقبال کرده‌اند و به توسعه ساختمان‌های تاریخی کشور، محوطه‌های باستانی و کوهستان‌های ناهموار پرداخته‌اند که برای اسکی و کوهنوردی ایده‌آل هستند.

  • نظرسنجی تلگراف

دیلی تلگراف نوشت: رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران احتمالا به سهولت سفر غربی‌ها به ایران خواهد انجامید که از زمان انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور در سال 2013، بیش از پیش و به صورت روزافزون به این کشور سفر کرده‌اند.

در صورتی که محدودیت‌های بانکی در ایران که همزمان با انقلاب اسلامی از سال 1979 پابرجاست رفع شود،‌ رزرو وسایل نقلیه، برداشت وجه نقد و همچنین استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی در ایران تسهیل خواهد شد.

در حال حاضر گردشگران خارجی که به ایران می‌آیند برای استفاده از کارت‌های اعتباری خود فرآیند پیچیده‌ای را طی می‌کنند و بسیاری از پلتفورم‌های رزرو آنلاین در ایران کار نمی‌کنند. با بهبود ارتباط بانکی، مجریان تور در انگلیس می‌توانند طیف وسیع‌تری از تورهای گردشگری را به مقصد ایران ارائه دهند و با تورهای زمینی نیز همکاری داشته باشند.

در حال حاضر انگلیسی‌ها تنها از طریق سفرهای سازماندهی شده می‌توانند به ایران سفر کنند، چرا که ویزا برای سفرهای مستقل صادر نمی‌شود و بدین صورت هیچ هتلی نیز نمی‌توان رزرو کرد.

«دیوید مک‌گینس»، مدیر کمپانی گردشگری «سفر به ناشناخته» که سفرهای منظمی به ایران دارد معتقد است که در حال حاضر مسائل مربوط به پرداخت در ایران بسیار دشوار است و حتی از پرداخت میان حساب‌های بانکی انگلیسی که در آن نام تور ایران باشد جلوگیری می‌شود. مشخص نیست که این وضعیت چه زمانی تغییر می‌کند اما حداقل افق روشنی برای آن وجود دارد.

در نظرسنجی "دیلی تلگراف" در رابطه با سپری کردن تعطیلات در ایران، 79 درصد انگلیسی‌ها ایران را کشوری فوق‌العاده می‌دانند، 12 درصد سفر به ایران را منوط به تایید وزارت خارجه کشورشان دانسته‌اند، 3 درصد از بابت سفر به ایران در تعطیلات مطمئن نیستند و تنها 6 درصد گفته‌اند که هرگز به ایران سفر نمی‌کنند.

هنوز برنامه زمانی برای رفع محدودیت‌های بانکی اعلام نشده است و تحریم‌ها تا بررسی متن توافق در کنگره آمریکا که حداقل 60 روز به طول می‌انجامد، برداشته نخواهد شد.

مرتضی بخردی، مالک خانه تاریخی 400 ساله بخردی در اصفهان که حالا تبدیل به یک هتل شده معتقد است ایرانی‌ها مطمئن هستند که رفع تحریم‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا کسب و کارهای مرتبط با گردشگری خود را توسعه دهند.

وی ابراز امیدواری کرد فرآیند رزرو هتل و سایر امکانات تسهیل شود، چرا که در حال حاضر این فرآیند تنها از طریق ارتباط ایمیلی با میهمانان خارجی انجام می‌شود و اتاق‌ها بدون هیچ ضمانتی رزرو می‌شود و مطمئناً این شرایطی مناسب نه تنها برای هتلداران، بلکه برای گرشگران و سایر فعالان حوزه توریسم نیست.

مرتضی بخردی که خانه قدیمی و قرن هفدهمی خود را از سال 2005 به یک هتل تبدیل کرده است، می‌گوید: ایرانی‌ها برای معرفی فرهنگ و تاریخ خود به خارجی‌ها بسیار مشتاق هستند و سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتر در بخش توریسم به بهبود زیر ساخت‌های این صنعت خواهد انجامید و برای بهتر شدن شرایط علاوه بر رفع محدودیت‌های بانکی، پلتفورم‌های رزرو آنلاین چون «Booking.com» نیز باید برای همکاری با ایران از خود تمایل نشان دهند.

در ادامه گزارش تلگراف درباره وضعیت گردشگری ایران آمده است: انگلیسی‌هایی که خواهان سفر به ایران هستند همچنان با دشواری‌های فراوانی روبه رو می‌شوند و وزارت خارجه این کشور نیز آنها را به عدم بازدید از ایران ترغیب می‌کند. درخواست ویزا نیز مراحل پیچیده و پرهزینه‌ای دارد، چرا که سفارت ایران در لندن از سال 2011 بسته است.

«دیوید مک‌گینس»، مدیر کمپانی گردشگری «سفر به ناشناخته» معتقد است: پیچیدگی‌های کسب ویزا، مشکل را دو چندان کرده و اغلب گردشگران مصمم به سفر به ایران را دلسرد می‌کند، اما با این وجود برخی گروه‌ها که در حال افزایش هم هستند این سختی‌ها را به جان می‌خرند.

«فیلیپ هاموند»، وزیر امور خارجه انگلیس اخیرا ضمن ابراز امیدواری نسبت به بازگشایی سفارت انگلستان در ایران پیش از پایان سال جاری میلادی، عنوان کرده که هر دو کشور متعهد به بازگشایی سفارت‌های خود پس از حل مسائل عمده هستند.

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز چندی پیش اعلام کرد که گروه‌های هتل خارجی از کشورهایی چون آلمان‌، یونان‌، کره جنوبی و سنگاپور برای بررسی بازار گردشگری و جذابیت روز افزون آن به ایران سفر کرده‌اند.

سلطانی‌فر همچنین عنوان کرده است که گرچه زیرساخت‌های گردشگری در ایران همچنان به شکل خوبی توسعه نیافته، اما در سال گذشته 11 هتل در سراسر ایران ساخته شد و تعدادی بیشتری نیز ساخته خواهد شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران پیش از این با تاکید بر اهمیت گردشگری برای کشور از چشم انداز جذب سالانه 20 میلیون گردشگر تا 2025 و کسب درآمد 30 میلیارد دلاری از این بخش خبر داده بود‌، این در حالی است که هم اکنون سالانه چهار میلیون نفر گردشگر خارجی وارد ایران می‌شوند.

گروه هتل‌های «روتانا» که در حال حاضر مشغول ساخت دو هتل در تهران و همچنین دو هتل در شهر مشهد است اعلام کرده که همه آنها تا سال 2018 افتتاح خواهند شد.

«عمر کادوری»، مدیر گروه هتل‌های «روتانا» عنوان کرد: با رفع تحریم‌ها مطمئنا تمامی توسعه‌دهندگان و مجریان برای تضمین جایگاه خود در ایران به عنوان یکی از بکرترین بازارهای گردشگری جهان با هم رقابت خواهند کرد.

هتل «اینترکانتیننتال» تهران که در اواخر دوران پهلوی یکی از اقامت‌گاه‌های مورد علاقه خبرنگاران، دیپلمات‌ها و میهمانان خارجی بود در حال حاضر توسط گروه هتل‌های ایرانی لاله اداره می‌شود.

گروه هتل‌های «آکور» نیز در ساخت دو هتل در تهران مشارکت دارد،‌ چرا که بازار ایران را بازاری بسیار مناسب برای سرمایه گذاری می‌دانند.

«کریستوف لندس»، مدیر ارشد اجرایی گروه هتل‌های «آکور» در خاورمیانه تائید کرد که این کمپانی مذاکرات پیشرفته‌ای را با ایران برای به دست گرفتن مدیریت دو هتل در تهران تحت برندهای «ibis» و«Novotel» داشته است و اضافه کرد انتظار داریم توافقات اخیر به ایجاد فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای رشد سریع صنعت گردشگری در ایران بیانجامد.

گروه هتل‌های «استاروود» و «هیلتون» که پیش از سابقه مدیریت هتل در ایران را داشته‌اند از اظهارنظر درباره طرح‌های توسعه احتمالی خود در ایران خودداری کردند، در حالی که مقامات گروه هیلتون چندی پیش برای ارزیابی شرایط به ایران سفر کرده بودند.

با ثبت دو اثر محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند در جریان اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال 2015، ایران در حال حاضر دارای 19 محوطه جهانی در فهرست میراث جهانی یونسکو است که این رقم بیش از هر کشور دیگری در خاورمیانه است.

کد خبر 301702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha