پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر اسبق ایتالیا، به اتهام فساد اداری و پرداخت رشوه برای خرید و فروش سناتورها با هدف واژگونی دولت چپ گرای میانه 'رومانو پرودی' به ۳ سال حبس محکوم شد.

برلوسکونی

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری، دادگاه شهر ناپل در جنوب ایتالیا دچهاشنبه 17 تير برلوسکونی را در محاکمه موسوم به 'خرید و فروش سناتورها'، به 3 سال حبس به جرم فساد و پرداخت رشوه به ارزش سه میلیون یورو برای خرید و فروش سناتورها جهت تضعیف و درنهایت واژگونی دولت رومانو پرودی در سال های 2006 - 2008 محکوم کرد.

دادگاه همچنین 'والتر لاویتولا' مدیر سابق روزنامه 'د لاوانتی' را نیز همانند برلوسکونی به 3 سال حبس محکوم کرد.

دادستانی ایتالیا درخواست 5 سال حبس برای برلوسکونی و 4 سال و 4 ماه حبس برای لاویتولا کرده بود.

رومانو پرودی نخست وزیر اسبق ایتالیا در واکنش به این حکم گفت: خرید و فروش سناتورها برای واژگونی دولت، یک ضربه به دمکراسی بود و نه شخص من.

'پائولو رومانی' از حزب 'زنده باد ایتالیا' نیز در باره حکم دادگاه گفت: ما در برابر یک حکم سیاسی قرار گرفته‌ایم، که از پیش نوشته شده بود و بار دیگر شاهد یک محاکمه سیاسی و رسانه‌ای با هدف گل‌الود کردن چهره رهبر اوپوزیسیون هستیم.

'نیکولو گدینی' وکیل مدافع برلوسکونی نیز گفت: ما یقین داریم که برلوسکونی در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی قضایی تبرئه خواهد شد.

دادگاه ناپل همچنین این دو را به مدت 5 سال از دفاتر دولتی رد صلاحیت کرد.

قضات عقیده دارند که برلوسکونی سه میلیون یورو در سال‌های 2006 و 2008 برای تضعیف و واژگونی دولت چپ‌گرایان میانه رشوه به برخی سناتورها برای خروج از ائتلاف رومانو پرودی پرداخته بود.

برلوسکونی در واکنش با تاکید بر اینکه مورد ستم قضایی قرار گرفته است، گفت: این یک حکم سیاسی و غیر قابل قبول و محاکمه‌ای سیاسی در خصوص یک اتهام خنده‌آور است. من یقین دارم که در چارچوب منافع کشورم اقدام کرده و به مقررات و قوانین احترام کامل گذاشته‌ام.

گفته می‌شود که برلوسکونی با پرداخت رشوه از برخی سناتورها بویژه سناتور 'سرجو دگرگوریو' خواسته بود تا از ائتلاف رومانو پرودی در مجلس سنا خارج شوند.

سناتور دگرگوریو که در آن زمان عضو حزب 'ارزش‌های ایتالیا' بود ، یکی از سناتورهای ائتلاف دولت بشمار می‌رفت که بعدا به راست‌گرایان میانه پیوست.

کد خبر 300581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha