همشهری آنلاین: مدل رایانه‌ای جدید که با الهام از مغز انسان ساخته شده‌است می‌تواند در آینده کارهایی بسیار پیچیده از قبیل رمزگشایی و شکستن کد‌های کامپیوتری را به راحتی انجام دهد.

رایانه

براساس گزارش لايو‌ساينس،‌ اين رايانه جديد كه با الهام از مغز انسان ساخته شده‌است مي‌تواند به درك بهتر عملكرد مغز انسان نيز كمك كند.

در يك ريزتراشه معمولي، پردازشگر كه محاسبات را انجام مي‌دهد، و حافظه كه اطلاعات را در خود ذخيره مي‌كند، قطعاتي مجزا از يكديگر هستند. اين رد و بدل مداوم اطلاعات ميان پردازشگر و حافظه زمان‌بر و پرمصرف است و در عين حال عملكرد رايانه‌هاي استاندارد را محدود مي‌سازد.

اما دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا سن‌ديه‌گو درحال ساخت رايانه‌هايي به نام Memcomputer ها هستند كه از memprocessor ها تشكيل شده‌اند،‌پردازشگرهايي كه هم پردازش را به عهده دارند و هم ذخيره كردن را. اين سازه شباهت زيادي به نورون‌هايي دارد كه مغز انسان را تشكيل داده‌اند، زيرا نورون‌ها نيز همزمان پردازش و ذخيره‌سازي را به عهده دارند. ساخت چنين رايانه‌اي اولين بار در دهه 1970 به صورت نظري مطرح شد اما هيچ مدلي از آن تا سال 2008 به مرحله ساخت نرسيد.

اكنون دانشمندان آمريكايي نمونه‌اي از اين رايانه را ساخته‌اند كه قادر به حل يكي از دشوارترين مسائل محاسباتي است. علاوه بر اين رايانه با استفاده از ميكروالكترونيك‌هاي معمولي ساخته شده‌است. دانشمندان نوعي مسئله به نام ان-پي كامل را مورد بررسي قرار دادند،‌ در اين نوع مسئله شخص بايد بتواند با سرعت تاييد كند كه راه‌حل‌هاي ارائه شده براي حل مسئاله مناسب هستند اما نمي‌تواند به سرعت بهترين راه‌حل را انتخاب كند.

يك پردازشگر Mem در يك رايانه Mem مي‌تواند به صورت يكپارچه و همزمان به يافتن راه‌حل قابل قبول چنين معماهايي بپردازد. اين رايانه تاكنون توانسته نسخه‌اي از مسائل ان-پي كامل را به درستي حل كند. به گفته محققان درصورتي كه از الگوهاي محاسباتي مختلف استفاده شود، دشوارترين مسائل كه رايانه‌هاي كنوني قادر به حل آنها نيستند نيز مي‌توان توسط اين رايانه‌هاي جديد حل كرد.

اما از سويي ديگر اين رايانه‌ها مي‌توانند عملكرد مغز انسان را نيز براي دانشمندان واضح‌تر سازند. با اين‌همه اين رايانه‌ها محدوديتي بسيار بزرگ دارند، شيوه‌اي كه اين سيستم براي رمزگشايي كدها استفاده مي‌كند در برابر نوسانات غيرمنتظره بسيار آسيب‌پذير است و ممكن است خطاهايي در آن رخ دهد،‌از اين رو مدل‌هاي بزرگتر اين رايانه‌ها نيازمند كد‌هاي تصحيح كننده خطا خواهند‌بود و به اين شكل رايانه‌ها بسيار پيچيده‌تر از آن خواهند شد كه بتوان از آنها استفاده كرد. 

کد خبر 300442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha